videonotícia
Prova pilot del vehicle autònom del Tecnològic de Massachussetts
La plaça Coprínceps va acollir el primer test pilot a Europa d'aquest prototip del MIT
Trenta-sis minuts més tard del que estava previst, el prototip de vehicle autònom de l’Institut Tecnològic de Massachusetts (MIT) iniciava la primera prova pilot a Europa d’un giny pensat a escala humana per transportar persones amb mobilitat reduïda, per portar productes dels magatzems a les botigues i per descongestionar les zones per a vianants de grans vehicles de càrrega i descàrrega. El retard va ser únicament i exclusivament culpa del vehicle, anomenat PEV (vehicle elèctric persuasiu), que havia detectat un error que podria provocar un problema de seguretat i es negava a arrencar. Utilitzant la xarxa de l’Andorra Wi-Fi, el fet que cada quinze minuts el vehicle quedés desconnectat automàticament d’Internet era per al PEV inassumible. Ho va explicar Luis Alonso, responsable del projecte MIT Andorra a les instal·lacions del centre a Boston, que va destacar que el que es busca en aquests experiments és detectar errors, el màxim, per corregir-los i que el giny funcioni millor.
La prova de dissabteno era gaire espectacular. Tot i que va reunir dos ministres, Jordi Alcobé i Èric Jover, el secretari d’Estat per a la Diversificació Econòmica, Josep Maria Missé, i diversos caps visibles de les Jornades de la innovació i les noves tecnologies que es tancaven amb la prova pilot. El vehicle, sense conductor, havia de rodejar una sèrie de capses de sabates disposades en cercle i aparcar. Ho va fer. El que es testava era un nou sistema de visió amb tecnologia estereoscòpica que intenta simular la visió humana combinant dues càmeres.
I per què fer-ho al carrer amb la possibilitat que tothom sigui testimoni dels errors? Perquè “no volem que quan se li pregunti a un nen d’on ve la llet digui del tetrabric o quan se li demani d’on vénen els ordinadors, de les botigues”, va contestar Alonso. També va explicar que l’objectiu del MIT no és comercialitzar l’aparell, sinó trobar empreses que s’interessin per donar-li una aplicació pràctica. En el cas del PEV el que es vol és que el vehicle sigui autònom i compartit, és a dir, que estigui sempre en moviment.
Davant d’una trentena de curiosos, Alcobé i Missé es van felicitar que Andorra sigui una de “les ciutats intel·ligents” del MIT. “L’objectiu ha de ser que aquesta tecnologia pugui revertir a Andorra”, va indicar el ministre, que hi va afegir que “tant de bo aquest vehicle pugui quedar-se al país per ajudar els ciutadans, el turisme i el comerç”.