Agricultura de proximitat

Sabors i Aromes insta la fallida per falta de fons per pagar

Albert Casal, president de la societat, afirma que els actius no són els suficients per sufragar el deute contret per l’entitat

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

“S’ha de fer fallida. La companyia no té els valors per liquidar els deutes”, així de clar va ser ahir Albert Casal, fins ara el president de la societat Sabors i Aromes, que va néixer el 2011 per comercialitzar patates de qualitat. Després d’acumular un deute de 265.000 euros, 165.000 amb una entitat financera i 100.000 amb els proveïdors, els 63 socis es van reunir el dijous en una assemblea clau que va acabar amb l’anunci que es liquidava l’empresa. Tot i així, Casal reconeix que els actius que tenen no serviran per sufragar el deute. És per això que Sabors i Aromes ha decidit contractar un advocat perquè faci front al procés de fallida, que haurà de ser judicialitzat i acabarà en mans de la Batllia. De moment, però, Casal desconeix quant de temps es pot allargar el procés.

Des de la societat sempre s’ha argumentat que no han rebut suficient ajuda del Govern. Només van rebre el 2014 una subvenció de 50.000 euros. Segons Casal, tot el que ha passat amb la societat és “molt trist, penós i vergonyós”.

No obstant això, la ministra d’Agricultura, Sílvia Calvó, va ressaltar ahir que l’executiu “ha mirat d’ajudar” l’entitat amb la subvenció que se’ls va entregar el 2014. “Hi ha una sèrie d’aspectes relacionats amb la gestió de l’empresa que fa que acabi d’aquesta manera”, va opinar Calvó. A més, va assegurar que han treballat “al màxim” amb la societat però “no ha estat possible”.

Segell de qualitat

El problema, segons la ministra, rau en el fet que Sabors i Aromes volia tenir una subvenció amb “un import fix” anual, però va assegurar que això no s’emmarca dins dels paràmetres legislatius que “no preveuen una subvenció directa a una associació d’aquest tipus”. En aquest sentit, va exposar que per rebre una ajuda s’ha de crear un segell de qualitat i a partir d’aquí es dóna una prima. En el cas de Sabors i Aromes, va destacar, no es va arribar a consolidar aquest segell.

En aquest sentit, Calvó va detallar que per poder adquirir aquest distintiu de qualitat s’haurien d’haver assegut ambdues parts per fer un reglament conjunt. Per això, la ministra diu que el Govern esperava un retorn de l’empresa per poder crear el segell conjuntament. “Necessitàvem un retorn de l’empresa, que no el vam tenir. Suposo que ja estaven amb dificultats”, va dir

El cultiu de la patata segueix

Malgrat el final de la societat de Sabors i Aromes, Calvó creu que es continuarà conreant patata. En aquest context, va recordar que la societat neix d’un estudi que va fer el Govern sobre les possibilitats d’aquest cultiu. “Està morta aquesta estructura i aquesta societat, però hi ha un pla de recerca que es va fer, hi ha molta informació tècnica que està a disposició dels explotadors i dels pagesos d’aquí”, va ressaltar.

Per la seva part, Jesús Maestre, soci de Sabors i Aromes i secretari de l’Associació de Pagesos i Ramaders (APRA), va defensar que era important tenir una societat on els productors poguessin treballar conjuntament, tractar el producte en un mateix lloc i evitar una guerra de preus. Creu, però, que la desfeta de Sabors i Aromes no repercutirà en la producció. “Cadascú es buscarà la vida, com s’havia fet abans”, va dir. De la mateixa manera es va expressar Miquel Font, soci i expresident de l’APRA. “La patata es cultivarà igualment. Hi ha el mercat que hi ha, però és viable”, va sentenciar Font. L’actual president dels pagesos, Xavier Coma, va declinar fer valoracions.

LA LLEI FIXARÀ QUE ELS PRODUCTES SOTA LA MARCA ANDORRA S'HAN DE FER AL PAÍS

La ministra d’Agricultura, Sílvia Calvó, va anunciar ahir que el 26 d’octubre presentaran una modificació de llei perquè els productes amb la marca Andor­ra estiguin fets al país. “Fins ara la normativa no tenia unes limitacions que s’obligués a produir aquí. Ara la gent demanda el signe d’estat a la marca Andorra perquè això quedi associat a elaborar el producte en el país”, va manifesta ahir Calvó, en unes declaracions a la premsa que va realitzar després de presentar una nova imatge del segell de Productes Agrícoles i Artesans d’Andorra.

A l’alçada d’Andorra, només es poden fer les coses bé. Aquest és el nou lema que acompanyarà els 21 productes artesans associats a aquest marca. A més, cada un d’ells tindrà un missatge propi i individualitzat com Elaborar cervesa a 1.500 metres d’altitud la fa tan fresca com la neu. Antoni Medina, creador de la cervesa Alpha, va indicar que com a negoci petit el problema principal que es troben és poder vendre els seus productes a restaurants o grans centres comercials. “Les marques industrials són massa barates”, va indicar. De la mateixa manera es va pronunciar Eva Gómez, de Ratassia la Carmeta, que va exposar que pel fet de treballar en petites quantitats no poden fer descomptes. “Si vols treballar en petites quantitats, pel que fa a proveïdors és car i no ho pots repercutir en el preu del client”, va dir Gómez.

La nova imatge, que ha tingut un cost de 7.000 euros, es presentarà a la fira d’Andorra la Vella, del 21 al 23 d’octubre. Tots dos van coincidir que la iniciativa els dóna un impuls perquè els posiciona a fires i mercats, alhora que van amb una marca conjunta de productes artesans elaborats al país.

D’altra banda, també es van donar els premis als prats florits. El guanyador d’aquesta tercera edició és el prat del Rector, situat a Arans (Ordino) de Casa Gené i explotat per Miquel Pujal Rius. Participarà en el concurs pirinenc transfronterer.

Sabors i Aromes insta la fallida per falta de fons per pagar

tracking