Turisme
L'Andorra Shopping festival omple les zones comercials
El ministre recorda que es portava quatre anys creixent i que potser s’ha arribat al límit
El ministre de Turisme, Francesc Camp, i el director d’Andorra Turisme, Betim Budzaku, van admetre ahir que s’ha arribat al límit en el nombre de visitants el mes d’agost. Ho van fer durant l’acte inaugural de la quarta edició de l’Andorra Shopping Festival i preguntats pels periodistes per la caiguda del 6,9% del nombre de visitants l’agost passat respecte al mateix mes de l’any passat. Malgrat que la caiguda va ser gairebé similar entre els turistes (els visitants que pernocten al país) i els excursionistes (els que hi estan només un dia), el ministre va voler diferenciar els dos tipus de perfil. “A l’agost partíem d’un nivell molt alt d’ocupació hotelera, que havia estat de més del 75%. Un any pots estar una mica per sobre i un altre una mica per sota. Serà molt difícil créixer més que aquell agost”, va admetre Camp. Respecte als excursionistes, el ministre va parlar d’“un problema estructural de competitivitat” en referència al comerç.
Budzaku, en la mateixa línia que el ministre, va indicar que des de fa tres o quatre anys l’arribada de turistes a l’agost té una tendència positiva i va recordar que al 2015 es va créixer un 19%. “A l’agost ja hem arribat a un punt que créixer més és impossible. S’ha de mantenir el nombre de turistes i això voldrà dir que estem en una situació consolidada”.
Tots dos van recordar que malgrat les dades de l’estiu hagin estat negatives quant a la campanya del 2015, els números de Caldea, la Unió Hotelera i les estacions d’esquí respecte als clients de l’estiu passat són millors que el de fa dos anys. “Potser s’ha baixat en nombre absolut de visitants, però els que han vingut han consumit més productes turístics a Andorra”, va assenyalar Camp.
El ministre també es va referir a les crítiques de la presidenta d’Autèntics Hotels, Cristina Canut, que en declaracions al Diari va assegurar que Camp “menteix” sobre les dades d’ocupació. “Autèntics Hotels no dubta només de les dades, està en contra de tot el que fa Turisme”, va indicar, per afegir que “tenim una visió de la realitat molt diferent i és difícil que puguem trobar punts d’acord amb el diagnòstic d’aquesta realitat d’Autèntics Hotels i la nostra”. Malgrat assegurar que no tenia res a respondre a l’entitat, Camp va recordar que l’associació representa quinze hotels, un 8% dels establiments d’Andorra. “Amb la resta del sector hoteler la relació amb Turisme és bona, és productiva i és de treball en equip”, va assegurar.
Nou Andorra Shopping Festival
La plaça de la Rotonda va ser el lloc escollit per donar ahir al migdia el tret de sortida a la quarta edició de l’Andorra Shopping Festival. Els músics Efrem Roca i Llibert Fortuny van ser els encarregats de donar la benvinguda simbòlica a la iniciativa amb una peça musical creada per a aquest esdeveniment. “L’objectiu sempre es atreure el nombre més gran de visitants possibles i si són més que l’any anterior, perfecte”, va indicar Camp, preguntat sobre els 350.000 visitants que Andorra Turisme assegura que vindran atrets per l’Andorra Shopping Festival.
Un esdeveniment, va dir el ministre, que té un doble objectiu: “que en els propers tres caps de setmana vinguin el màxim de visitants a Andorra i que els turistes més propers recordin que el Principat és una destinació de compres i de serveis de qualitat”. Segons Budzaku, “avui dia tot el que és venir a comprar també s’ha convertit en oci i que hi hagi un motiu addicional per passar dies a Andorra fora de temporada alta quan no tenim neu o a l’agost quan tenim més gent és l’objectiu de l’Andorra Shopping Festival”.
En espera de conèixer el balanç dels primers dies de l’esdeveniment, que coincideixen amb el pont de Tots Sants, les cues que ahir es van viure a la carretera entre la Seu d’Urgell i Andorra poden ser un indici. Fins a vuit quilòmetres de retencions es van registrar al migdia a l’N-145 dels vehicles que volien entrar al país.