INFRAESTRUCTURES
Xavier Jordana reclama un aeroport al país
L’extitular d’Ordenament defensa que tenir l’equipament dins del territori “és una qüestió de sobirania”
![](https://imagenes.diariandorra.ad/files/image_large/uploads/2023/12/16/657d7de3d8c01.jpeg)
Xavier Jordana reclama un aeroport al país
Un dels dèficits notables en infraestructures és que “Andorra té un problema important de connexió amb l’exterior i s’ha de dotar d’un aeroport propi”, a parer de l’exresponsable d’Ordenament Territorial amb l’executiu d’Albert Pintat, Xavier Jordana. Emfatitza que és un buit que s’ha de cobrir “perquè és una qüestió de sobirania”, i apunta que no s’hauria de fer “un aeroport gaire gran, per a avions de 50-60 places”, i hauria de tenir respecte des del punt de vista ecològic, “que no es faci una destrossa a la muntanya”.
Jordana assenyala, en declaracions a COPE Andorra-AD Ràdio, que és probable trobar els diners necessaris per afrontar la inversió com hi són per a d’altres projectes, i argumenta que “s’estan fent edificis importants. Per mi que es faci The Cloud està molt bé, el Jordi Alcobé ens va convidar als exministres i ens en va fer partícips i tots vam donar suport i ho veig bé, no ho critico, ho lloo”. Per precisar que “potser les dues inversions són prioritàries, The Cloud està bé, però l’aeroport per a mi és bàsic”.
L’exministre ressalta que en l’àmbit de les comunicacions “s’hi hauria de posar el nas”, i rebutja que es consideri l’equipament de la Seu com l’aeroport d’Andorra perquè no està al territori nacional i el país “ha de tenir la seva pròpia porta a l’exterior, s’ha de posar al mapa del món i per això cal un aeroport”. La segona raó és l’escepticisme que li genera la rendibilitat de la infraestructura situada a l’Alt Urgell, perquè al·lega que “fa 30 anys que dura, va néixer amb moltes dificultats i sempre s’intenta reanimar-lo i revifar-lo”, i hi afegeix que quan l’executiu ha comptat amb ell per fer els acords amb les autoritats veïnes ja va manifestar a Alcobé que “jo no sé pas si això sortirà perquè no ha sortit mai i no està sortint”.
L’extitular d’Ordenament destaca que no es pot obviar que per arribar des de l’aeroport de la Seu a les Valls “hi ha un problema perquè s’ha d’agafar el cotxe per una carretera estreta de doble sentit durant 30 quilòmetres i això no té sentit”, i puntualitza que si es connectés amb l’heliport nacional “és millor que res però això no és cap sortida per al país, cap sortida de cara al dia de demà”, i torna a insistir que “Andorra necessita un aeroport”.
Envalira o la Rabassa
Jordana recorda que durant els dos anys i mig que va estar al ministeri van fer venir tècnics de l’Organització d’Aviació Civil Internacional (OACI) que van concloure que “era difícil però no impossible” fer l’equipament al territori i van trobar “cinc o sis llocs i entre ells dos bons”. Un “la planada entre Bordes d’Envalira i l’entrada al túnel on es pot fer un aeroport perfectament per a avions de 80 places amb les línies d’entrada i sortida i un altre al camp de tir de la Rabassa, a baix”, explica. L’exministre sosté que la construcció de la infraestructura “desenclavaria el país de manera definitiva, perquè avui en dia les persones que hagin de venir per fer inversió estrangera o per activitat a Andorra, quan han de fer els últims 50 quilòmetres amb la carretera que tenim és un problema”. I subratlla que “l’aeroport és una reivindicació” i que la planteja perquè al despatx professional d’advocat ha pogut comprovar que “he de baixar sovint a Barcelona perquè la gent no ve aquí”.