Inversió viària
França invertirà 100 milions a l'RN-20 i vol ajut local per a 100 més
El govern gal es mostra disposat a aportar la meitat dels 200 milions que costaria la reforma integral de la via i espera que les autoritats regionals i locals hi posin la resta
El govern francès està disposat a invertir 100 dels 200 milions que costaria la reforma integral de la carretera general RN-20 que connecta l’Arieja amb Andorra. Segons va explicar el primer ministre gal, Bernard Cazeneuve, a Toni Martí, l’executiu francès ha pres aquest compromís i està en espera que les autoritats locals i regionals puguin aportar els altres 100 milions d’euros. Martí i Cazeneuve van mantenir una trobada informal de mitja hora posterior a l’acte de la inauguració de la variant d’Acs-dels-Tèrmes. Els dos mandataris van tractar tant el tema de la reforma de l’RN-20 com la negociació d’Andorra amb la Unió Europea per a l’acord d’associació.
França ja ha invertit 69 milions d’euros a l’RN-20 i l’executiu gal és conscient que la via necessita una reforma global a causa del seu mal estat general, dels excessius revolts, de l’estretor dels carrils, del pas per carrers centrals de municipis i del risc d’allaus. La via, a més, té una perillositat accentuada a causa del constant pas de vehicles pesants. Una bona part d’aquests camions corresponen a la ruta d’abastiment del comerç andorrà amb França, que precisament ha anat disminuint amb els anys per les complicacions de circular per aquesta via tan transitada i pels nombrosos talls per risc d’allau durant la temporada d’hivern.
Andorra hi col·laborarà
Toni Martí va manifestar “l’agraïment” envers França per l’esforç econòmic que ha suposat la construcció de la variant i pel compromís de París per fer les inversions necessàries per a l’adequació integral. També va indicar que espera que les autoritats locals puguin anar aconseguint el fons per completar progressivament la reforma de l’RN-20. Cazeneuve també va explicar que es manté el pla d’inversió fet per al 2020 i que posteriorment se n’aprovarà un altre que finalitzarà el 2025.
Martí va reiterar al primer ministre francès la voluntat d’Andorra de col·laborar tant com sigui possible en els arranjaments. El cap de Govern va recordar que “dins del programa Poctefa (vinculat a la Unió Europea) Andorra ha aportat un milió d’euros per a la millora de la seguretat en l’estabilització de talussos. I que “Andorra continuarà ajudant dins de les seves possibilitats que no són molt altes però simbolitzen el nostre compromís”.
Suport a les especificitats
El cap de Govern va explicar al seu homòleg francès l’estat de les negociacions amb la Unió Europea per a un acord d’associació. Dins d’aquest àmbit també li va trametre quin és el procés de reforma engegat pel Principat i en quin estat es troba. Segons Martí, Cazeneuve “va entendre perfectament que Andorra defensi unes especificitats que considera que són vitals per al futur econòmic” i al mateix temps “ens ha comunicat que França seguirà com fins ara donant ple suport a Andorra pel que fa a la negociació amb Brussel·les”.
El cap de Govern va comentar que Cazeneuve, igual que Manuel Valls, coneixia àmpliament el dossier andorrà abans de la trobada i que ha mostrat una línia de col·laboració idèntica a la mostrada fins a la data. Martí hi va afegir que “és important que se sàpiga que el Govern no ha renunciat a res ni ha cedit a res, i que fins ara ens mantenim en la nostra posició inicial, més enllà de les rumologies interessades que pretenen desestabilitzar”.
UAN VARIANT PER FER EL TRAJECTE MÉS CURT I SEGUR
El primer ministre francès, Bernard Cazeneuve, va inaugurar ahir la variant d’Acs-dels-Tèrmes, en un acte en el qual també hi van participar el cap de Govern, Toni Martí, el síndic general, Vicenç Mateu, el ministre d’Ordenament Territorial, Jordi Torres, i l’ambaixadora de França a Andorra, Jocelyne Caballero. La variant quedarà oberta al públic a partir d’avui i el tram de 5,6 quilòmetres de carretera permetrà reduir en uns deu minuts el trajecte entre Andorra i Tolosa. La desviació era una de les reclamacions dels pobles de la zona perquè ha eliminat un tram de via perillós i farragós. L’obra ha costat 69 milions i havia anat patint successius ajornaments perquè ja fa quinze anys que va ser pressupostada. Toni Martí va destacar la importància de l’obra per a Andorra a causa que la majoria dels vehicles que agafen els trams finals de l’RN-20 estan fent el trajecte d’anada o tornada del Principat. La nova desviació ha d’aportar, segons l’executiu, tant un plus de comoditat com de seguretat en la circulació. I cal tenir present, segons les mateixes fonts, que en la via de connexió entre Andorra i França encara hi ha trams complicats i que requereixen actuacions urgents d’arranjament. Des del Govern es va recordar la importància de les bones relacions amb França en tots els àmbits i que va ser Manuel Valls, l’antecessor de Bernard Cazeneuve com a primer ministre, qui va anunciar en l’estada a Andorra que les obres de la desviació estarien acabades al tomb de final d’any.