Josep Lluís Donsion
“En temporada baixa hi ha molts taxistes que no fan el sou mínim”
L'ATA assegura que perden molta feina pel transport de clients que fan els hotels, denuncia que fan viatges a l’estranger sense estar autoritzats i veu ‘overbooking’ de taxistes
Representa la nova junta de l’Associació de Taxistes, de continuïtat, i reclama més control del Govern perquè no es donin serveis de taxi sense tenir la corresponent autorització, en una conversa a COPE Andorra-AD Ràdio.
Com evolucionen els problemes d’intrusisme que denuncien els taxistes?
És un problema important i sobretot s’accentua molt a la temporada d’hivern. Assumim que hi ha certs moments com poden ser les vacances de Nadal que hi ha un volum de feina important i que no podem arribar a tot arreu, el que passa és que hi ha gent que es dedica a fer el taxi sense estar regularitzada.
La principal queixa és contra els hotels que fan trasllats dels clients que correspondrien a un servei de taxi?
El problema és que nosaltres estem obligats a constituir empresa, a pagar impostos com qualsevol empresa, i certes entitats o certs lobbies el que fan és llogar un vehicle per temporada i el tenen com un servei més que fa l’empresa. Estic d’acord que puguin fer-ho, però que constitueixin una empresa. Nosaltres estem obligats a tenir registre de comerç, a pagar impostos, a més, segons el Govern, la llicència no és nostra, sinó del Govern, que ens la deixa utilitzar per a més inri. Doncs si tu agafes un servei paga els impostos que et pertoquen pel servei que fas.
Consideren que si un hotel disposa d’aquest servei hauria de donar-se d’alta amb una llicència específica?
Hauria de pagar el que li pertoca. Si contracta un vehicle per portar persones de la ciutat a pistes i de pistes a la ciutat, que pagui els impostos. A més, aquest vehicle ha de tenir una assegurança especial perquè porta passatgers i el xofer s’hauria de garantir que com a mínim té el B-2, que és el carnet professional. Una persona amb el carnet normal no pot portar passatgers, per molt que diguin que és un servei gratuït.
Han aportat proves, fan queixes reiterades?
Hi va haver una època que ens dedicàvem a controlar els vehicles que crèiem que feien de taxi encobert, vam portar una llista al Govern i va fer una inspecció d’aquests vehicles, però no sabem quantes sancions es van posar. Tampoc és la nostra feina, la meva feina és ser taxista i si a Govern hi ha uns inspectors estan per inspeccionar, el que no pot ser és que els taxistes ens dediquem a fer investigacions.
Els inspectors fan el treball que han de fer?
Tenim constància que ara estan formant dos inspectors i comencen a treballar aquest hivern, a veure si fan la feina.
L’activitat d’aquests serveis des dels hotels es manté en el mateix nivell o ha baixat?
Es manté igual. El Govern va donar autorització a poder transportar passatgers dins del territori andorrà. El que denunciem, i que no està autoritzat pel Govern, és que certs lobbies es dediquin a fer transport internacional i portin passatgers als aeroports de Tolosa o de Barcelona, inclús a l’AVE de Lleida, i això no ho poden fer i explícitament ho va dir el ministre, que no es pot fer aquest servei fora d’Andorra, que ha de ser una empresa que estigui legalitzada.
Quin perjudici representa per al col·lectiu de taxistes?
Importantíssim. Parlàvem un grup de taxistes que durant el pont de la Puríssima hem tingut 5 o 6 trucades de pistes durant un dia, i la majoria eren del centre de salut de Grau Roig, però dels hotels de Soldeu i el Tarter pràcticament res.
Què suposa en percentatge de pèrdua de feina?
La temporada passada va baixar un 50% la feina de pistes. Agafen els cotxes, porten la gent d’esquiar, els recullen d’esquiar, els baixen a comprar a Andorra, els tornen a recollir i els porten a l’hotel. Alguns tenen més d’un vehicle i són furgonetes de fins a nou places.
Es dona més en alguna zona o a totes les parròquies?
Passa a tot arreu. Van començar alguns hotels però en el moment que Govern va donar l’autorització s’hi van posar gairebé tots.
Són suficients els taxistes que hi ha al país?
N’hi ha uns 90, amb 70 llicències, i diria que és overbooking. Andorra és especial, s’hauria de comparar amb Tarragona, no amb Barcelona, perquè tenim quatre mesos de feina a l’hivern. Sí que hi ha moments com el Nadal que està tothom desbordat perquè potser ve un milió de persones, però després ja comencem a sobrar.
A la temporada baixa es recondueix amb clients del país?
Reconduir, no, és un desastre, una carrera per hora i en temporada baixa hi ha molts taxistes que no arriben al sou mínim, en mesos com maig, juny, octubre i novembre posaria la mà al foc que la meitat de la flota si arribem al salari base és justet.
Quina recaptació es pot fer en un dia bo de màxima feina?
En temporada alta 150 euros i en temporada baixa uns 80, i hi ha dies te’n vas a casa amb 30 euros.
Seria interessant tenir vehicles elèctrics com a taxis?
Això va molt lent, els primers híbrids tenien un cavallatge molt petit, cent cavalls, i aquí tenim carreteres molt inclinades. Posaré un exemple, els russos són molt grans, agafes quatre russos i un cotxe de cent cavalls i al port d’Envalira has de treure el peu, si no, no puges. A Andorra no és rendible perquè els que tenen més cavallatge són molt cars i no els arribes a rendibilitzar, i els de cilindrada petita no ens van bé perquè carreguem molt. Quan a Barcelona van a parlar amb una marca és per a 500 cotxes i els fan bon preu. Aquí estan a 25.000 euros i estem parlant de fer 40 euros en temporada baixa, com ho pagues?
El ministre Alcobé va proposar una única central de taxis i no dues, com ara. L’ATA no hi està d’acord, per què?
És molt complicat perquè a l’ATA som més de 60 i ells són 15 o 20, i una central única vol dir la feina que tenim posar-la a disposició de tothom. Cadascú mira pel bé del seu col·lectiu i què oferim nosaltres i què ofereixen els altres. En aquest cas nosaltres hauríem d’oferir moltíssim.
Són la central més coneguda i el telèfon més conegut?
Som més i el telèfon que té més trucades, no truca la gent perquè nosaltres siguem millors i els altres pitjors, sinó perquè nosaltres som més nombrosos i quan hi ha una mica de feina no és igual tenir 65 cotxes que 20. Una central única no milloraria la nostra situació, es pot mirar però crec que no arribaríem a una entesa perquè hi ha gent que no vol treballar junta.
Les plataformes de transport que s’estan implantat a d’altres territoris afecten Andorra?
Tenim constància que BlaBlaCar està fent feines a Andorra, sobretot per a viatges a l’exterior, sobretot a Barcelona. Crec que aquí no surt rendible perquè si estàs a Sant Julià i has de recollir una persona a Nagol i una altra a Santa Coloma arribes tard, aquí els recorreguts són molt curts i crec que per això no funciona, perquè surts just per anar a la feina. Aquestes plataformes aquí no funcionarien bé.