Afers socials

La Creu Roja constata un descens d'usuaris al menjador social

La xifra d’àpats oferts al mes rondava el miler però el 2016 ha canviat la tendència

La Creu Roja constata un descens d'usuaris al menjador socialFernando Galindo

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

L’entitat humanitària es fa càrrec de la gestió del menjador social de Cal Focall, a Andorra la Vella, des del 2013. En aquests anys i, segons apunta el gerent de la Creu Roja, Sergi Penedès, s’ha atès una mitjana variable d’entre quinze i vint persones al dia amb un miler d’àpats mensuals, entre dinars i sopars. Però el 2016 s’ha detectat una tendència a la baixa, amb “menys gent que ha vingut a usar el recurs”. La raó? Penedès argumenta que “segurament per diversos factors: un és possible que sigui la recuperació econòmica”, diu, però hi afegeix que sovint les persones que acudeixen a dinar o sopar a Cal Focall pateixen problemes més crònics, no tan sols circumscrits a la crisi econòmica. “Malauradament no és gent que estigui pendent d’una feina, en tenim, però també tenim gent en una situació bastant crònica, amb moltes dificultats per valer-se per si mateixa”. Per tant, continua, els factors d’aquesta disminució d’usuaris també cal buscar-los en d’altres situacions, com ara que hagin acudit a altres recursos o tinguin un altre tipus d’ajudes. Els resultats es valoraran amb el ministeri d’Afers Socials i es plantejarà el futur del recurs. “Nosaltres som al mig del que passa però segur que en acabar l’any en la valoració conjunta amb el ministeri es tractarà si hem de reorientar el recurs”, va comentar.

Tret de comptades excepcions, els beneficiaris del menjador social són derivats de l’assistència social del Govern. “El circuit és que es detecta que hi ha persones que necessiten aquest recurs, se’ns deriven, nosaltres fem tota la gestió i conjuntament el seguiment de totes aquests persones”, va explicar. De vegades, que acudeixin al menjador social pot provocar que es detectin d’altres problemàtiques que pateixen aquests ciutadans.

Penedès va exposar la rellevància d’anar més enllà de l’atenció puntual: “Hem de proveir d’assistència però també ens hem de preocupar que això no sigui crònic, de facilitar-los un camí.”

tracking