turisme
Autèntics Hotels demana un mínim de personal contra l'abús dels preus
La patronal reclama a Govern que fixi criteris obligatoris per als establiments que impedeixin reduir les tarifes que destrossen el mercat
Igual que la nova Llei d’allotjaments posa ordre per acabar amb les irregularitats en el sector d’apartaments turístics, l’Associació Autèntics Hotels d’Andorra reclama al Govern que estableixi obligacions a la normativa que facin impossible que un establiment pugui reduir tant els preus com per treballar per sota del cost. La presidenta del col·lectiu, Cristina Canut, assegura que “no ens podran imposar uns preus, fixar uns mínims i màxims per categories perquè això és restringir llibertats a l’empresari, però sí fixar criteris que ens permetin evitar pràctiques extremes” com les que remarca que es donen ara, amb tarifes que no corresponen a la classificació de l’allotjament. I apunta algunes opcions. “Es pot demanar un mínim de personal, per exemple un hotel de 120 habitacions hauria de tenir un mínim de 60 persones fixes a la plantilla, o ara que entreguem tots els nostres estats financers, Govern sap perfectament quin és el preu de cost al qual hem de vendre les habitacions, i saben si volen si estem venent per sota”, exposa Canut.
L’empresària hotelera, en una entrevista a COPE Andorra-AD Ràdio, demana al ministre Francesc Camp que atengui el plantejament de l’associació en l’ela- boració dels reglaments que desenvolupen la llei, perquè “ja sabem que no podrà acontentar tothom, però una mica fer un diagnòstic del sector, reconèixer que hi ha aquest problema i que s’han comès i s’estan cometent abusos amb els preus”.
Estrelles per qualitat
La reclamació essencial és que la classificació hotelera no valori únicament les instal·lacions, com ara, sinó que tingui en compte la qualitat dels serveis. Cristina Canut subratlla que el desacord amb Camp és perquè els ha presentat un text que continua atorgant les estrelles en funció dels equipaments, i no aporta les solucions que esperaven “a situacions abusives com la dels preus, i intentar pal·liar una mica la sobredimensió de l’oferta turística”.
La proposta d’Autèntics Hotels és seguir el model francès de classificació, “perquè un hotel no és només llits, taules, sofàs a la recepció o dues calderes, és també l’equip humà i els serveis, i no és el mateix un servei d’habitacions de 24 hores amb un cuiner, un pastisser i un cambrer fent guàrdia que una màquina al final del passadís que et dona entrepans”, assenyala. Incideix Canut que “no té res a veure” el cost que suposa un servei i un altre, i per això han demanat al ministeri que es busqui un mecanisme per avaluar aquesta qualitat del servei, que a Autèntics Hotels ja tenen amb l’auditoria que els fa una empresa francesa.
Es queixa en aquest sentit que a Andorra “estem acostumats a inspectors de Govern que venen a comprovar que tinguem dos calderes, la carta del servei d’habitacions a les habitacions amb un horari especificat, amb un contingut i que si diem que tenim bàscules les tinguem”, i demana que s’implanti un nou model de supervisió per garantir la categoria dels hotels que “controli el servei al client des del moment que despenja el telèfon o es posa a la web a fer la reserva, que ja es pot controlar la qualitat en tots els processos de treball”. Assegura que és un sistema que funciona a molts països i que ha d’arribar al Principat.
Dos tipus d'hoteleria
Cristina Canut destaca que amb el plantejament que té Govern “no ens dóna la sensació que surti reflectit el que hem demanat”, i insisteix que es tractaria de ponderar instal·lacions i serveis per atorgar les estrelles de la classificació, perquè seria més fidel per valorar “les dues maneres de fer hoteleria que hi ha a Andorra, que són molt diferents”. I detalla que en el seu hotel “tenim 33 habitacions i som 40 empleats, i sabem que hi ha hotels de quatre i cinc estrelles amb 120 habitacions i una plantilla fixa de 20 persones”. Segons l’empresària aquests establiments cobreixen les necessitats “contractant molta gent temporera, amb molta rotació de personal i no entenem gaire com s’ho fan”. La presidenta d’Autèntics Hotels confia que les reivindicacions que fan es tinguin en compte, perquè encara queda recorregut legislatiu fins que s’aprovi la norma, i explica que s’han reunit amb membres de DA “i els hem fet passar el nostre missatge, i alguns d’ells fan part del sector hoteler i ens entenen, i sembla que són sensibles als problemes que tenim des de fa anys i a veure si ens poden facilitar una mica la tasca diària en la nostra activitat”.
Ni Mònaco ni Suïssa
L’empresària lamenta que de vegades es catalogui el col·lectiu que representa “com els que només volem alta gamma”, i indica que un destí turístic ha de poder rebre tot tipus de visitants “de la mateixa manera que Andorra no serà segurament mai un destí únicament com pot ser Mònaco o Suïssa, el que no podem fer tampoc és fer fugir aquesta gent de classe mitjana-alta”. I ressalta que la manera d’evitar-ho és “no deixar que es practiquin algunes polítiques de preus i una manera de fer hoteleria que faci fugir aquesta gent, perquè una cosa és ser conscient que no serem mai Mònaco o Suïssa i una altra no voler atreure un tipus de turisme de poder adquisitiu bo”. Així, destaca que hi ha d’haver de tot, i perquè els hotels que “apostem per una clientela amb cert poder adquisitiu bo puguem sobreviure i continuar invertint en els negocis cal que ens donin les eines per poder-ho fer”.
Canut conclou que el col·lectiu enfoquen els negocis preferint tenir l’hotel al 50% amb les tarifes que volen, que tenir l’hotel ple a preus molt baixos, “preferim estar mig plens i dedicar l’equip humà a atendre correctament aquests clients que no ple amb preus que sabem que no ens hi guanyem la vida i atendre una mica menys bé tothom perquè ho has de fer amb el mateix personal”.