La venda de vehicles de gasoil cau el 3,5% i la dels de gasolina puja el 25,2%
El sector ho atribueix al fet que cada cop la gent és més conscient que s’ha de contaminar menys
Les matriculacions de vehicles de gasoil es van reduir un 3,5% el 2016 en comparació amb el 2015, mentre que les dels automòbils de gasolina van pujar un 25,2%, segons dades facilitades pel departament d’Estadística. En concret, els vehicles dièsel van passar dels 1.945 als 1.876. En canvi, els de gasolina es van incrementar dels 1.327 als 1.661.
Segons Xavier Calvís, president de l’Associació d’Importadors de Vehicles (AIVA), això té lloc perquè cada cop les persones estan més conscienciades que s’ha de contaminar menys. “Hi ha més sensibilització pel medi ambient i per les emissions dels cotxes dièsel, per això ha crescut l’interès pels cotxes de gasolina”, va precisar Calvís al Diari.
A més, el president de l’AIVA va recordar que la posada en marxa del pla Engega també ha propiciat que la gent aposti per vehicles sostenibles, com els híbrids i els elèctrics, en contraposició dels de gasoil. En el cas dels vehicles híbrids, han passat dels 24 que es van matricular el 2015 als 127 de l’any passat, segons dades del Govern. Pel que fa als elèctrics, se’n van registrar 3 el 2015 davant dels 127 del 2016.
Calvís va relatar que un altre dels factors que haurien propiciat aquesta tendència cap a la baixa dels vehicles de gasoil és el “dieselgate”, amb referència al cas de vehicles que funcionen amb aquest combustible i que van ser trucats per simular que emetien menys del que realment ho feien. El setembre del 2015 va sortir a la llum que la firma Volkswagen va implementar del 2009 al 2011 un software a onze milions de vehicles dièsel que amagava les veritables emissions, que estaven 40 cops per sobre dels límits legals d’òxid de nitrogen dels Estats Units. Amb això es permetia sortejar els estàndards de l’Agència de Protecció Ambiental d’aquell país. Això va comportar que s’investiguessin altres marques de cotxes. Segons el president de l’AIVA, un altre dels motius que haurien contribuït a la reducció de matriculacions de vehicles de gasoil en favor dels de gasolina és que algunes ciutats han començat a prohibir l’entrada d’automòbils dièsel antics com una mesura per poder reduir la contaminació de l’aire.
D’altra banda, Calvís creu que el fet que els vehicles de gasolina siguin més barats que els de gasoil no seria un motiu pel qual s’hagi reduït la venda de vehicles amb aquest combustible. “Depèn dels models sí que són més barats, especialment els petits, però tot i així es venien més els de dièsel”, va ressaltar el president de l’AIVA.
Malgrat la disminució de la venda de vehicles de gasoil, Calvís va destacar que la majoria de les persones segueixen apostant per aquest tipus d’automòbil. “Abans els cotxes de gasoil representaven el setanta per cent del parc i ara estan prop del seixanta”, va remarcar Calvís.
MERCEDES-BENZ ÉS LA MARCA MÉS VENUDA A ANDORRA
La marca Mercedez-Benz és la que va vendre més cotxes al mercat andorrà el 2016. En concret, 235 vehicles, una xifra que representa un 10,7% de les noves matriculacions que es van dur a terme l’any passat al Principat, segons dades de l’Associació d’Importadors de Vehicles (AIVA).
La segona firma que més èxit va tenir entre els andorrans va ser Volkswagen, de la qual es van registrar 178 cotxes. De prop la va seguir BMW, de la qual es van matricular 175 vehicles. En quart i cinquè lloc del rànquing van quedar Ford i Fiat, amb 129 i 116 vehicles matriculats, respectivament. Per la seva part, Land Rover es va quedar fregant la centena amb 99 cotxes venuts. Un total de 97 persones van apostar per un vehicle Suzuki, mentre que 95 més ho van fer per un de la marca Renault. A l’altre costat de la balança se situen Tesla, Speed Car, Rolls Royce, Mobilvetta, Isuzu, Chevrolet, Caterham, Alfa Romeo i Abarth, dels quals només es va matricular una unitat.