construcció
Externalització del COEX i els serveis d'obres
Els contractistes demanen que Govern i els comuns deixin als privats la majoria de feines d’aquests departaments
L’Associació de contractistes d’obres (Acoda) és partidària que la feina que fan el COEX i la dels departaments d’obres comunals passi a mans de les empreses privades. “La nostra feina és intentar que s’externalitzin serveis i es facin obres des de les administracions perquè han agafat una política els últims anys de créixer massa”, assenyala el gerent del col·lectiu, Víctor Filloy. Argumenta la reclamació en el fet que les corporacions “tenen departaments que ho fan tot, les obres però obres majors si fa falta, quan abans feien només obres menors”, i admet certa “responsabilitats dels constructors perquè quan hi havia molta feina no volien o no podien anar-hi i els comuns s’han hagut de dotar de recursos, i ara ens és un problema perquè en certa manera et fan la competència”.
Des de l’Acoda es destaca que aquesta situació té especial repercussió negativa per als petits constructors “que són ell, el cu-nyat i dos o tres operaris que veuen com a la seva parròquia el comú està fent les obres i l’empresari això no ho entén”. Assegura el gerent de l’associació que l’escenari es pot comparar amb el fet que “un comú muntés botigues o hotels”, tot i reconèixer que no es pot obviar que els serveis d’obres han crescut perquè no es trobava privats que fessin determinades feines. Com aquell boom d’edificar ha passat, Filloy proposa que “potser hauríem de replantejar-nos quin és el model d’administracions que volem, com el volem redimensionar i evitar sobretot continuar creixent perquè l’administració sembla que estigui creixent”.
L’Acoda estima que els serveis d’obres “s’haurien de minimitzar” i reconeixen que “no és evident que es pugui fer perquè moltes vegades s’ha agafat personal amb criteri de funcionari” i recorden que ja s’estan externalitzant serveis com el de la recollida d’escombraries al qual s’han afegit tots els comuns, “perquè s’ha vist que és més viable treure’ls a concurs”. Estenen la petició al COEX “perquè del servei de manteniment de carreteres hi ha una bona part que es podria externalitzar, podria fer la feina una empresa privada de tot el que és el manteniment de la via pública, de baranes”.
Filloy ressalta que la fórmula podria funcionar de la mateixa manera que es va fer fa uns anys amb la Inspecció Tècnica de Vehicles, que era un servei de Govern i es va privatitzar. I recorda que “no fa falta acomiadar el personal”, perquè no hi va haver problemes per recol·locar la plantilla perquè es va donar l’oportunitat de quedar-se a l’administració en altres departaments o d’incorporar-se a la concessionària, “i es podrien plantejar models d’aquest tipus en alguns departaments de Govern i els comuns”.
Inversió comunal
Respecte a les inversions dels comuns, el col·lectiu empresarial afirma que s’estan impulsant a poc a poc després d’anys on l’economia nacional estava per la subsistència, alhora que precisa el gerent que “encara està per a la subsistència i el bàsic, i sort que alguns comuns poden anar fent inversions. Hem d’estar agraïts”, que estan servint per donar feina a les empreses.