Les importacions de França arriben al mínim històric

L’any passat es van comprar mercaderies al país veí del nord per un valor de 177,6 milions d’euros, la xifra més baixa des que es recullen dades

Les importacions de França arriben al mínim històric

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

El valor de les importacions de mercaderies procedents de França va arribar a mínims històrics l’any passat. Andorra va comprar mercaderies al país veí del nord per un valor de 177,6 milions d’euros, la xifra més baixa des que es recullen les dades de comerç exterior. L’enfonsament de les importacions de França no només és en xifres absolutes, sinó també es va arribar a rècords negatius històrics quant al pes en el total de les importacions, ja que el 2016 va ser del 14,4%. Molt lluny queden els percentatges del passat quan, l’any 1988, les mercaderies que arribaven a Andorra des de França representaven el 37,9% del total d’importacions i eren superiors a les que venien d’Espanya, país que representava el 30% de les operacions.

Etiquetes:

Gairebé tres dècades després, el veí del sud s’ha convertit en el principal proveïdor de productes del Principat. L’any passat es van importar d’Espanya mercaderies per un valor 792 milions d’euros, el 64,6% dels 1.226 milions que es van invertir a comprar productes de l’estranger.

Cal recordar que va ser l’any 1993 el primer en què es va canviar la tendència i el veí del sud va passar a ser el principal mercat andorrà. Any rere any, Espanya ha anat guanyant terreny a França i ara domina amb autoritat.

I mentre els francesos segueixen a la baixa, els darrers anys ha sorgit un convidat que, tot i que encara tímidament, es consolida com a tercera força respecte a les importacions. Es tracta de la Xina, de la qual se’n van importar productes l’any passat per un valor de 43,8 milions d’euros.

El sorpasso, que va ser una realitat el 1993, va començar a gestar-se anys abans amb l’entrada d’Espanya a la Comunitat Europea i el pas dels anys ha evidenciat que les empreses que es proveeixen de productes prefereixen fer-ho des d’aquest país. “La causa principal és el circuit comercial d’aquestes mercaderies, que passa per Espanya. Inclús hi ha fabricants francesos que prefereixen aquest circuit. Se’m fa difícil pensar que es ven menys vi o Ricard que abans”, va explicar Daniel Bastide, president de la Unió dels Francesos de l’Estranger, que no considera que els problemes amb els accessos des de França siguin la causa. “Que una setmana la carretera estigui tancada no influeix en el volum d’importacions anual”, va indicar.

Des de l’Associació de Transportistes de Mercaderies i Carburants, el gerent Víctor Filloy també va assenyalar els circuits comercials recordant que molts productes europeus passen per Espanya. Filloy també va indicar que “els hàbits de consum dels turistes cada cop passen més per Espanya i no pas per França” i que “cada cop hi ha més franquícies d’aquest país”. Sí que considera l’estat de la carretera de França una de les causes: “els empresaris prefereixen que els transportistes portem les mercaderies d’Espa-nya per evitar riscos”.

El president de la CEA, Xavier Altimir, ho atribueix als canvis en els circuits comercials i va dir que el fet “que s’hagin reduït les importacions no vol dir que es venguin menys productes francesos”.

NOU DIA SENSE CAMIONS AL PAS

Cap dels camions de les empreses vinculades a l’Associació de Transportistes de Mercaderies i Carburants va utilitzar ahir la ruta d’accés a Andorra per França. Les previsions que nevaria durant tota la nit de diumenge i part del dia d’ahir van estar dar­rere d’aquesta decisió. Feia dies que els transportistes havien tornat a utilitzar les carreteres franceses –majoritàriament per anar a buscar carburant– des que a mitjans de la setmana passada la situació al país veí del nord es va anar normalitzant. Ahir va estar tot el dia restringit el pas de camions de més de 19 tones.

tracking