turisme
Camp diu que el Pas perd clients pel tipus de comerç
Els ciutadans gals que es van desplaçar a Andorra a passar només un dia es va reduir un 1% el 2016
Els excursionistes de nacionalitat francesa es van reduir un 1% l’any passat, malgrat que l’objectiu d’Andorra Turisme era que augmentessin un 3,8%. El ministre de Turisme i Comerç, Francesc Camp, atribueix la baixada dels visitants gals que venen a Andorra a passar el dia al teixit comercial del Pas de la Casa. Ho va indicar ahir en la compareixença que va realitzar al Consell General per fer balanç de l’acció d’Andorra Turisme el 2016 i presentar la del 2017. “El turista francès cada vegada ens troba menys atractius pel que fa a les compres”, va dir Camp, que va alertar que “si s’implementa el pla de comerç al Pas de la Casa això es revertirà”.
Malgrat que el nombre d’excursionistes es va incrementar l’any passat, l’1,4% de creixement representa la meitat del previst pel Govern. Així, mentre que el nombre d’espanyols que van passar un dia a Andorra va pujar un 5%, la desafecció dels compradors francesos ha estat un llast per créixer més en excursionistes.
“Mentre no fem les reformes al sector comercial del Pas ens costarà créixer a França”, va insistir el ministre, que va indicar que l’oferta de tabac i alcohol no és atractiva per a un client que “no troba el producte que busca”. Camp també va parlar de la competència d’Internet respecte als preus i va admetre que al Pas “no hem sabut” combinar les compres amb l’oci. “Hem d’incidir molt en la temàtica de l’oci i en l’embelliment del poble, perquè a dia d’avui ja no és només el fet d’anar a comprar, és l’experiència de compra”, va afegir el ministre.
A la recerca dels vuit milions
Andorra va rebre l’any passat 7.995.419 visitants i es va quedar a poc més de 4.500 dels desitjats vuit milions. Una xifra que Andorra Turisme preveu assolir aquest any, arribant als 8,1 milions. De les dades del 2016, Camp va destacar l’increment en un 4,9% del nombre de turistes, és a dir, les persones que van passar almenys una nit al Principat. Els 2,7 milions de turistes del 2016 van suposar 8,2 milions de pernoctacions, 2,95 nits de mitjana per cadascun.
Picabaralla amb els liberals
Camp i el conseller general liberal Carles Naudi van tenir una picabaralla pel pressupost del Cirque du Soleil. Per Naudi, el preu de l’edició passada va ser de 4,5 milions (inclou el cost de l’espectacle i la publicitat), mentre que per Camp va ser de 2,6 milions perquè s’han de restar als més de 800.000 euros d’ingressos i el fet que els diners de la campanya s’haurien fet servir igual sense el Cirque du Soleil.
Naudi va posar en dubte que més del 25% del pressupost per a Turisme es gasti en un sol esdeveniment. Camp va esgrimir els 19 milions de retorn i es va preguntar per què els liberals només qüestionen aquest projecte i no d'altres en què inverteix Govern. “No entenc per què hi ha tanta pressió per saber en què es gasten els diners en una parròquia i no en una altra. Una possible explicació pot obeir a interessos parroquials”, va indicar el ministre. Naudi va dir que també farà preguntes sobre la Massana: “Per què contraprogramen la Vertical Race del Comapedrosa amb els Outdoor Games a Sant Julià?”