Es tipifica el delicte fiscal per adaptar la legislació als estàndards internacionals

Es diferenciarà entre el delicte de tipus bàsic, a partir dels 50.000 euros, i l'agreujat, quan l’import defraudat superi els 150.000 euros

Es tipifica el delicte fiscal per adaptar la legislació als estàndards internacionalsSFG

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

El consell de ministres ha aprovat avui el projecte de llei de modificació de la Llei qualificada del Codi Penal que inclou la tipificació del delicte fiscal per adaptar-se als estàndards internacionals i afavorir la lluita contra el blanqueig i el terrorisme.

Després de la ratificació de l’Acord monetari entre Andorra i la Unió Europea, el 2011, s’ha anat implementant a l’ordenament jurídic la directiva de la Unió Europea relativa a la prevenció de la utilització del sistema financer per al blanqueig de capitals o el finançament del terrorisme. A més, el país, tal com han remarcat des del Govern, se sotmet de manera regular a les avaluacions del Consell d’Europa "i per això resulta fonamental implementar els estàndards internacionals en matèria de mesures contra el blanqueig i el finançament del terrorisme".

Segons ha detallat el ministre de Finances, Jordi Cinca, en la roda de premsa posterior al consell de ministres, els estàndards internacionals obliguen a realitzar modificacions al marc jurídic penal.

La principal modificació que incorpora el projecte de llei és la tipificació del delicte fiscal, amb l’objectiu de protegir la hisenda andorrana. En aquest sentit s’ha tingut en compte que ja existia el delicte de defraudació a la CASS per salvaguardar la sostenibilitat financera de l’Estat.

La tipificació del delicte fiscal es fa diferenciant entre el tipus bàsic (a partir dels 50.000 euros) i l’agreujat, que serà quan l’import defraudat superi els 150.000 euros o quan els fets s’emmarquin en una organització criminal. D’aquesta manera, només el tipus agreujat serà subjacent del delicte de blanqueig.

El text també amplia el delicte de contraban a qualsevol tipus de mercaderies, i no només a les mercaderies sensibles com era fins ara. A més, incorpora també com a delictes subjacents del delicte de blanqueig els d’insolvències punibles, la defraudació a la CASS, el finançament il·legal de partits polítics i el malbaratament de cabdals públics

Alhora, també es tipifica amb claredat el fenomen dels 'foregin fighters', que correspon a persones que viatgen des del seu territori a un lloc diferent amb finalitats terroristes.

Amb l’objectiu de dotar el Principat d’un sistema efectiu de lluita contra el blanqueig, el projecte de llei estén al ministeri Fiscal la potestat d’obtenir informació de qualsevol entitat financera o d’una persona física o jurídica sotmesa al secret professional. Així, s’equipara el ministeri Fiscal a altres autoritats administratives, com la Uifand o l’INAF, i es permet que pugui aplicar mesures d’investigació per lluitar contra aquests delictes. Igualment, s’estableix que la UIFAND hagi de trametre els seus informes a la fiscalia perquè aquest exerceixi les seves funcions de recerca.

Prevenció i lluita contra el blanqueig

En paral·lel, el Govern també ha donat avui llum verd al projecte de Llei de prevenció i lluita contra el blanqueig de diners o valors i el finançament del terrorisme. Cinca ha afirmat que amb la reforma legislativa, "Andorra reforça encara més el seu compromís en la prevenció i repressió del blanqueig de capitals i del finançament del terrorisme, mitjançant un procés d'adaptació constant de la legislació a l'evolució dels estàndards internacionals, d'acord amb els principis fonamentals que informen la política criminal del Principat".

El ministre ha explicat que aquest text amplia i especifica aspectes que es regulaven en el títol dos de la Llei de cooperació penal internacional i de lluita contra el blanqueig de diners o valors producte de la delinqüència internacional i contra el finançament del terrorisme (LCPI) del desembre del 2000. El projecte de llei també incorpora novetats respecte a la legislació actual que responen a l'evolució de la normativa internacional, com ara la transposició de la quarta directiva de la Unió Europea en matèria de lluita contra el blanqueig i la incorporació de les recomanacions del Grup d'Acció Financera (GAFI) del 2012 que s'han d'anar implementant durant el procés previ a la 5a avaluació del Moneyval. Així, amb la creació d'aquest text es crea una legislació específica pel que fa a la cooperació internacional en matèria de blanqueig.

El projecte s'estructura com un eix vertebrador del sistema de prevenció de blanqueig i del finançament del terrorisme per tal que s'adeqüin els sistemes de detecció i es puguin aplicar les mesures de mitigació oportunes i proporcionades als riscos.

Entre altres aspectes contemplats en els 12 capítols del text cal destacar el que fa referència a les mesures aplicables en relació amb les persones políticament exposades (PEP's) amb la novetat que també s'han d'aplicar mesures reforçades amb els PEP's de caràcter nacional.

Una altra de les modificacions significatives respecte a la normativa actual és la referent a la regulació de la informació que ha d'acompanyar les transferències defons que implementa el Reglament de la UE 2015/847, de la mateixa manera s'estipula l'obligatorietat d'identificar el beneficiari de la transferència de fons.

La llei també establirà una prohibició per efectuar o rebre pagaments en efectiu per un import igual o superior a 30.000 euros, de la mateixa manera es manté el deure per als comerciants que esdevenen subjectes obligats de registrar qualsevol transacció d'efectiu de més de 10.000 euros.

Els dos projectes de llei s’entraran a tràmit parlamentari durant els pròxims dies perquè puguin ser aprovat aquest mateix període de sessions.

tracking