MOBILITAT
La bicicleta elèctrica compartida arribarà amb quinze estacions
L’enquesta feta entre la població mostra l'interès de la ciutadania en poder beneficiar-se del servei
El Govern ha dissenyat el projecte de bicicleta elèctrica compartida tenint en compte els resultats de l'enquesta feta entre la població, que dóna a conèixer que el cotxe és el mitjà de transport principal, que s'utilitza poc el transport públic, que hi ha poca cultura de compartir cotxe i que un 43% dels enquestats disposa de bicicleta, però el seu ús és molt residual. També es posa de manifest que hi ha una elevada sensibilitat mediambiental, encara que els hàbits de mobilitat no són gaire sostenibles. De fet, el principal factor per escollir el mitjà de transport per desplaçar-se és poder anar el més ràpidament possible, seguit del d'evitar el mal temps.
Amb tot, un 56% dels enquestats estarien disposats a utilitzar el servei almenys algun dia entre setmana, mentre que un 36% no l'utilitzaria tot i que d'aquests, si es millorés la xarxa de carrils bici un 86% sí que en farien ús. Les parròquies amb ciutadans amb més predisposició a fer servir aquest servei diàriament són Andorra la Vella, Sant Julià i Escaldes-Engordany, i els trajectes que més freqüentment farien són d'uns 2,5 quilòmetres i d'uns 18 de durada. Amb tot, hi ha ciutadans interessats en totes les parròquies, que majoritàriament es desplaçarien cap a la vall central. Per tot plegat, la intenció és col·locar una quinzena d'estacions de recollida, i que n'hi hagi almenys una a totes les parròquies, tot i que es prioritzaran les centrals. Tot i això, les ubicacions concretes les acabaran de decidir els set comuns en funció de les seves necessitats.
La ministra de Medi Ambient, Agricultura i Sostenibilitat, Sílvia Calvó, ha explicat que el projecte es desenvoluparà en paral·lel amb l'habilitació de carrils bici a Andorra la Vella i Escaldes-Engordany, segregats sempre que sigui possible, per tal que puguin ser una realitat de cara l'any vinent.
La meitat de les persones enquestades troben raonable una quota anual de 60 euros per fer ús del servei, i d'entre les propostes fetes pels ciutadans destaca el fet que estarien disposats a pagar una mica més anualment si el servei ofereix una tarifa plana en comptes de pagar també per trajecte. Per aquest motiu, la intenció del Govern és incloure dins del plec de bases un preu màxim, de manera que no descarten que s'hagi de fer una aportació pública perquè el servei pugui ser amortitzable. El cost del servei també anirà en funció de l'ús que puguin fer-ne els turistes, ja que també estarà enfocat per a aquest col·lectiu.
Una de les voluntats del Govern és que aquest servei sigui complementari al transport públic del país i a l'ús d'altres vehicles sostenibles. Per aquest motiu, volen que la infraestructura que s'haurà de desenvolupar per oferir el lloguer de les bicicletes ja estigui preparada per fer la implementació cap al cotxe elèctric. Així, malgrat que no saben si aquest servei s'oferirà des d'un primer moment o en una segona fase, ja s'ha calculat que caldrien 12 cotxes elèctrics per iniciar-lo, a banda d'una cinquantena de bicicletes. A més, hi haurà la possibilitat que un mateix abonament inclogui el servei de bicicletes i cotxes elèctrics i transport públic.
Un cop els comuns determinin les ubicacions exactes de recollida i retorn de les bicicletes, el Govern farà la licitació de la concessió abans de l'estiu, per tal que el servei pugui ser una realitat de cara al 2018.