mobilitat
El servei de bicis elèctriques serà operatiu el 2018 i tindrà quinze estacions
El Govern preveu licitar la concessió entre el juny i el juliol i el mes que ve els comuns acabaran de concretar on volen les parades
El Govern preveu posar en funcionament el servei de bicicleta elèctrica compartida l’any 2018 amb una quinzena d’estacions repartides arreu del territori i una cinquantena de bicicletes a disposició dels usuaris. Així ho van explicar ahir la ministra de Medi Ambient, Sílvia Calvó, i l’assessor del ministeri, David Astrié, que van presentar el disseny del servei que s’ha elaborat mitjançant els resultats obtinguts en una enquesta que s’ha efectuat a 800 persones. Es preveu que entre juny i juliol es faci la licitació de la concessió.
Un 43% dels enquestats disposa de bici a casa, però en canvi, el seu ús és molt residual. De fet, el principal mitjà de transport és el cotxe. Amb tot, un 87% dels enquestats tenen coneixement del que és un servei de bicicleta compartida i un 56% estaria disposat a utilitzar-lo de manera habitual. Pel que fa al 36% que no l’utilitzaria, en el 87% dels casos canviarien d’opinió si disposessin d’un carril bici segur. D’altra banda l’enquesta també ha permès saber que les parròquies amb més bona predisposició a utilitzar aquest mitjà de transport són Andorra la Vella, Escaldes-Engordany i Sant Julià de Lòria.
La voluntat de l’executiu és repartir una quinzena d’estacions a tot el país, però malgrat tot, les ubicacions definitives es decidiran d’aquí a un mes, quan els comuns hagin estudiat el projecte i els hagin fet les seves aportacions. De moment, però, l’acollida ha estat bona –ahir es va presentar en reunió de cònsols i els mandataris s’hi van mostrar favorables– i per tant es preveu que l’any que ve ja estigui disponible el lloguer de bicicletes tant per a residents com per a turistes. “La bicicleta és una eina per descongestionar els carrers de qualsevol ciutat”, va destacar Astrié.
Carril bici
Calvó va destacar que la implantació d’aquest nou mitjà de transport anirà en paral·lel a la creació del carril bici, que allà on es pugui anirà segregat de la via pública. Amb tot, Astrié va advertir que “no podem tenir un carril bici a tot el país”. Un altre col·lectiu que va expressar el suport a la proposta és el dels pares d’alumnes, que veuen una alternativa al bus perquè els joves es desplacin fins als centres escolars.
Ahir encara no es van avançar els costos d’implantació ni tampoc el preu que tindrà el servei, ja que Calvó va justificar que és un tema que s’acabarà de definir en el plec de bases i quan es tingui totalment dissenyat el projecte. Amb tot, en l’enquesta es va detectar bona predisposició a pagar una quota de 60 euros anuals pel servei –a part s’hauria de pagar una tarifa per trajecte– si bé també es va proposar un preu més alt que servís com a tarifa plana. El que tenen clar des de l’executiu és que en el plec de bases que s’elaborarà per adjudicar la concessió es fixarà un preu màxim per als ciutadans i si calgués, el Govern hi aportaria una part. “Veurem si cal una aportació pública perquè el preu no superi al que estigui disposat a aportar el ciutadà”, va afirmar la ministra.
Altres factors
D’altra banda, també s’ha detectat que molts ciutadans no utilitzarien la bicicleta perquè consideren que no tenen la condició física necessària, per motius climatològics o perquè en el trajecte cap a la feina aprofiten per portar els fills a l’escola. En aquest sentit el projecte preveu que el servei es pugui complementar amb un lloguer de vehicles elèctrics. Es preveu que n’hi hagi una dotzena a disposició dels usuaris, però encara no està clar que s’implanti en la fase inicial, sinó que es podria esperar un temps per tal de consolidar primer el lloguer de les bicis.
A més, pensant en un canvi en la mobilitat al país i potenciar una xarxa de transport que inclogués les diferents opcions disponibles també s’ha pensat de desenvolupar una multimodalitat. És a dir: que amb un mateix abonament es pugui accedir a qualsevol transport de la xarxa (autobusos, vehicles elèctrics i bicicletes elèctriques). En aquest cas l’empresa concessionària haurà de tenir previstes les dues modalitats de tarifes, una d’única per utilitzar només les bicicletes o vehicles i una altra de múltiple. En aquest cas l’abonament conjunt tindria un preu més elevat que la tarifa anyal que s’acabi fixant per al servei de bicis.
L’enquesta
Un 86% dels enquestats afirmen tenir cotxe i un 42,9% tenen bicicleta.
Freqüència d’ús: Un 46,3% dels enquestats uti-litza el cotxe cada dia, un 13,4% el transport públic i l’ús de la bici és residual.
Els usuaris trien el mitjà de transport perquè els permeti anar el més ràpid possible i sense esperes, els protegeixi del mal temps, no contamini i els permeti estalviar diners.
Un 57% dels enquestats estaria disposat a utilitzar un servei similar amb vehicles elèctrics.
Un 49,6% de les perso-nes que van respondre l’enquesta estan disposades a pagar una quota anual de 60 euros per poder gaudir del servei.
Entre les propostes fetes pels enquestats destaquen una millora del transport públic, reduint el preu i incrementant freqüències, millorar els carrils bici i la circulació de les bicicletes dins dels túnels així com millorar el civisme a les carreteres.
La durada mitjana del trajecte més freqüent que es faria amb bicicleta seria de 18 minuts.
La distància mitjana del viatge més freqüent que farien els usuaris seria de 2,5 quilòmetres.