Els concessionaris afirmen que el vet de Barcelona impulsa a renovar el parc de vehicles
Mesures com les aprovades a Barcelona impulsen la renovació del parc de vehicles a Andorra
El govern català va anunciar abans-d’ahir que a partir del 2019 prohibirà l’entrada de turismes anteriors al 1997 a Barcelona i l’àrea metropolitana. Això, segons els concessionaris andorrans, comporta que els vehicles vells o més contaminants, com els dièsel, cada cop tinguin menys presència al mercat. Raúl Tomàs, de Kars, va assegurar que no només la mesura de Barcelona, sinó que a París i Londres estan a la “caça” del dièsel. Això comporta que “s’incrementa la venda dels cotxes de gasolina”.
Felip Riera, d’Automòbils Piper, va expressar que aquests tipus d’iniciatives implica que el Principat renovi el parc d’automòbils. A més, va defensar que les ajudes del Govern andorrà també han propiciat que “cada cop hi hagi cotxes més joves al país”.
De fet, hi ha concessionaris, com el del grup Becier, que ja no accepten vehicles d’aquesta època. “No agafem cotxes de vint anys, aconsellem al client que s’aculli al programa de desballestament”, va explicar Pere Joan Tomás, de Grup Becier.
En general, els concessionaris van treure ferro a la situació i creuen que aquesta mesura no els afectarà gaire perquè no disposen de vehicles tan antics. “El parc mòbil d’Andorra no és tan vell”, va assegurar José Montes, de J. Montes, que hi va agregar que, principalment, els vehicles més antics són d’entre el 1999 i 2000.
En la mateixa línia van fer declaracions des d’Automòbils Pyrénées. “No hi ha tants vehicles anteriors a la matrícula C8000. Són molts anys, i d’aquí al 2019 la meitat dels cotxes que quedin potser deixen de funcionar”, van bromejar. Per exemple, a Seuwagen posseeixen vehicles d’aquesta època i en tenen a partir del 2001.
A més, Riera va recordar que aquesta mesura només s’aplicarà de dilluns a divendres. “Molta gent d’Andorra que baixa a Barcelona ho fa el cap de setmana”, va matisar. Mesures com les que s’adoptaran a la capital catalana, va manifestar, cada cop s’implementaran a més llocs. Per això va considerar que s’haurà d’adaptar les ciutats per a aquestes situacions, i per exemple “habilitar llocs on deixar els cotxes als afores i facilitar el transport fins al centre”.
Sí que es van mostrar preocupats des de Centre Prestige Automòbils. “Encara hi ha bastants cotxes d’aquestes dates cap avall. Hem de valorar com afectarà”, hi van afegir-hi que “és un problema complicat” perquè pot acabar provocant que els concessionaris ja no agafin cotxes antics.
APOSTA PEL DESBALLESTAMENT
La ministra de Medi Ambient, Sílvia Calvó, va remarcar ahir que el Principat ha apostat per “retirar de la circulació” els vehicles més antics i no tant per limitar-ne la circulació. Per aquest motiu es donen ajudes per al desballestament per a vehicles. En aquest sentit, va remarcar que des del 2014, quan es va aplicar el primer pla Engega amb ajudes al desballestament, ja s’han retirat de la circulació uns 530 vehicles. “Per aquest 2017 hem mantingut la proposta de subvenció per al desballestament. Hem fet una aposta que va més enllà, mirem d’afavorir que es retirin de la circulació”, va dir. Calvó va aclarir que no es preveuen altres incentius.