Reportatge

Créixer programant

La Universitat d’Andorra imparteix classes a futurs docents perquè assimilin conceptes de pensament computacional. Això, després ho podran transmetre a nens d’entre 3 i 12 anys que estudien a les escoles. El centre educatiu és pioner a oferir aquesta assignatura.

Créixer programantXavier Pujol

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Peces de LEGO. Aquestes són les eines que utilitzen un grup de deu alumnes que estudien l’assignatura de pensament computacional, que ofereix Florenci Pla, director de l’Escola d’Informàtica i Gestió de la Universitat d’Andorra (UdA), juntament amb Mireia Alba, docent del col·legi Mossèn Albert Vives de la Seu d’Urgell, on imparteix classes de robòtica a nens des de 3 fins a 12 anys.

Els joves, que cursen el bàtxelor en ciències de l’educació, es reparteixen en grups de dues i tres persones a la classe, agafen les peces de LEGO i tenen al davant el repte de construir un helicòpter, que podrà girar les hèlices i volar. Pensen, miren, conversen i proven. “Es treballa molt amb l’assaig i l’error”, precisa Alba, que s’encarrega de la part més pràctica de l’assignatura, que té com a finalitat ensenyar conceptes de programació.

La professora ressalta que els futurs docents juguen amb les mateixes eines que ho faran els seus alumnes, ja que la proposta és que aprenguin exercicis que després podran posar en pràctica als col·legis. “Si volen anar a una escola que hi hagi un projecte de robòtica, que sàpiguen com fer-ho i introduir els alumnes en aquest món”, relata Alba. A més, assegura que els nens petits aprenen programació i robòtica d’una manera molt intuïtiva i autodidacta. Per això, en aquests casos, la funció del professor és simplement fer “de guia” dels estudiants.

La docent considera que l’assignatura de robòtica és essencial per als menors perquè els ensenya “coses positives”, com el pensament computacional, amb el qual a través dels algorismes els alumnes arriben a conclusions. També aprenen a cooperar i a col·laborar perquè tots els treballs es fan en equip.

Florenci Pla s’encarrega de la part més conceptual de l’assignatura que s’imparteix a l’UdA des d’aquest curs. Destaca que, de moment, no es fa en cap universitat de Lleida, Girona o Barcelona, per la qual cosa “és una iniciativa pionera”. Pla defensa que la programació, la robòtica o el pensament computacional són qüestions que s’haurien d’oferir a totes les escoles. “Ningú dubta que s’hagi d’ensenyar física i química a l’escola. Ara estem en un món que tot és programable o està programat. La robotització és ja”, asse­nyala Pla. Per això, considera que s’ha de preparar les persones per a “un món diferent, robotitzat”. Pla, a més, fa un pas més enllà i diu que la robòtica pot ser una eina per ense­nyar. “Els nens haurien d’aprendre programant”, conclou.

tracking