societat

El Raonador insta a treure al mercat els pisos tancats

El Raonador del Ciutadà alerta la CASS perquè sigui “més curosa” a l’hora de donar d’alta els assegurats amb baixa per malaltia

El Raonador insta a treure al mercat els pisos tancatsARXIU

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

El Raonador del Ciutadà ha constatat a través de les queixes rebudes a la institució els problemes que té una part de la població per accedir a l’habitatge. Concretament, i segons l’informe del 2016, l’oficina que encapçala Josep Rodríguez parla de dificultats per trobar pis, problemes de contractes i a les comunitats, i habitatges cars. Davant d’aquesta situació, des del Raonador del Ciutadà es recomana al Govern que adopti les mesures escaients per posar en el mercat “la quantitat enorme” de pisos tancats que hi ha actualment al Principat. Rodríguez recorda que s’ha de tenir en compte la carestia de la vida, parla de problemes de “difícil solució”, com els lloguers alts, els sous baixos, l’energia cara i les pensions baixes, i recomana a l’executiu l’elaboració d’un contracte marc d’arrendament i la revisió dels paràmetres d’adjudicació de les ajudes d’habitatge.

Nou toc d’atenció a la CASS

L’informe torna a incidir en l’augment de queixes relacionades amb la CASS. Rodríguez assenyala que la institució ha constatat que hi ha un gran nombre de ciutadans que lamenten que la CASS els ha donat l’alta laboral pocs dies després que els mateixos metges de la parapública els haguessin dit que havien de continuar de baixa. Davant d’aquesta situació, el Raonador recomana a la CASS que sigui “més curosa” a l’hora de prendre la decisió de donar d’alta mèdica els assegurats i que abans de prendre aquesta decisió s’estudiï i valori la informació que els metges donen als afectats per evitar “un desconcert en la realitat de la seva salut”.

En la seva resposta, la parapública informa que algunes vegades els metges de la CASS fan una primera valoració que es comunica a l’assegurat i que més tard, després d’un període de reflexió i d’estudi més ampli per tal de valorar la informació aportada i el resultat de l’exploració practicada, aquesta pot variar. També assenyala que la valoració de les seqüeles d’algunes malalties no depèn d’un sol metge, sinó d’una comissió mèdica que és la que pren la decisió de donar d’alta.

L’informe també constata l’increment del nombre de queixes relatives al tracte que han rebut els ciutadans quan han estat atesos a l’àrea de control sanitari de la parapública per part dels inspectors i metges de la CASS. Aquests usuaris parlen d’un tracte “mancat de consideració i poc professional”.

No han estat els de la CASS els únics treballadors públics que han rebut un toc d’atenció per part de la institució. A l’informe s’inclouen les queixes d’usuaris dels serveis socials pel tracte incorrecte al qual es van veure sotmesos quan eren atesos per les assistents socials. El Raonador assenyala que li consta que van ser diverses les persones que, després d’adreçar-se a les assistentes socials a fi de sol·licitar una ajuda social, havien estat objecte de “males contestes i menyspreu”. Des d’Afers Socials es contesta que s’és conscient del problema i que s’està treballant per millorar el tracte.

La mala praxi d’alguns funcionaris és per a Rodríguez “preocupant” a l’administració general pel que fa a l’atenció al ciutadà. “Hem d’insistir una vegada més que el funcionari està al servei de l’usuari i no al contrari. Creiem que són pocs, però es fan notar”, s’indica a l’informe.

EL CENTRE D'ACOLLIDA DE LA GAVERNERA NO TÉ CAP PSICÒLEG

El Raonador del Ciutadà va obrir l’any passat un total de 351 expedients, un 16,2% més que l’any anterior. Un va néixer de la visita que la institució va fer al centre d’acollida de menors de la Gavernera, a partir de la qual es va constatar la inexistència en aquest espai d’atenció psicològica, “una necessitat mèdica que els adolescents no tenien i que seria convenient posar en pràctica per al bé de la seva estabilitat emocional”.

Per solucionar aquesta mancança, el Raonador del Ciutadà ha fet un suggeriment formal al ministeri d’Afers Socials perquè doti el centre d’un psicòleg que ofereixi als menors ingressats a la Gavernera tractaments personalitzats, a fi de pal·liar els desajustos psicològics que puguin presentar.

El ministeri ha respost a la recomanació de la institució recordant que els infants i joves amb necessitats psicològiques són atesos principalment pels recursos del SAAS i del servei de salut mental, i que si hi ha usuaris que necessiten atenció regular reben tractament psicològic o psiquiàtric a l’hospital de dia infantojuvenil i en alguns casos s’han utilitzat els serveis de facultatius privats. Malgrat aquesta resposta, des del ministeri també s’informa de la intenció enguany d’incorporar un psicòleg a la plantilla de l’equip educatiu de la Gavernera.

Més enllà d’aquesta problemàtica social, el Raonador del Ciutadà ha detectat un increment de les queixes relacionades amb la posada en funcionament del departament de Tributs i Fronteres per la manca d’atenció telefònica i els llargs temps d’espera que els ciutadans havien d’efectuar quan havien de fer un tràmit o una consulta. La institució recomana al departament que solucioni els problemes d’atenció telefònica i del sistema informàtic.

tracking