El servei d'atenció domiciliària tindrà un cost per a l'usuari de 9 euros l'hora
Estarà gestionat directament pel Govern però els casos d’alta intensitat s’externalitzaran
L’usuari del nou servei d’atenció domiciliària (SAD) haurà de pagar 9 euros l’hora. Així ho ha decidit el Govern després que la unificació del servei que abans oferien separadament cadascun dels set comuns ha passat a ser públic i gestionat de forma directa pel ministeri d’Afers Socials amb el personal de les corporacions i del SAAS que abans ja realitzava la feina. El cost real del servei és de 13 euros l’hora –l’executiu assumeix 4 euros– i el preu que pagarà finalment l’usuari podrà ser inferior als 9 euros en funció de la renda del beneficiari o gratis quan els ingressos de l’usuari o de la família no superin els límits del llindar econòmic de cohesió social. Malgrat ser un servei públic, el Govern l’externalitzarà en els casos d’alta intensitat que requereixin horaris més discontinus i més amplis.
El SAD està pensat per donar servei a les persones majors de 65 anys. A Andorra n’hi ha censades 10.700 i amb els recursos actuals només es podria donar el servei a l’1,9% de la totalitat dels padrins i un màxim d’1,6 hores al dia per usuari de dilluns a divendres.
Segons va explicar el ministre d’Afers Socials, Xavier Espot, en la roda de premsa posterior al consell de ministres en què es va aprovar el pla d’implantació del nou SAD, l’objectiu és que la cobertura arribi al 3,5% de la població potencialment beneficiària i que la mitjana d’hores d’atenció per dia sigui d’1,5 en qualsevol horari i dia de la setmana amb un màxim de cinc. Tot i que es considera que una persona gran que hagi de rebre més de cinc hores d’atenció domiciliària al dia hauria d’estar ingressada en un centre sociosanitari. Quan s’arribi a aquests escenari, el cost anual del SAD seria d’uns 1,8 milions d’euros, sense comptar el que pagarien els usuaris.
Espot va destacar que un cop estigui completament implantat (va parlar de final d’estiu) s’acabarà amb les diferències que hi havia fins ara entre els usuaris del servei segons la parròquia on residien. Es garantirà, va dir, la igualtat de condicions i oportunitats en termes dels horaris del servei, les condicions d’accés, la cobertura i la intensitat del servei i els copagaments. Per poder gaudir-ne, l’usuari o el seu representat legal ho haurà de sol·licitar al Govern i un cop valorada la necessitat rebrà una resposta en un termini màxim de 15 dies. Si el cas es considera molt urgent, la resposta es rebrà en 24 hores.
Quant als treballadors, el nou SAD assumirà els trenta que ja fan aquesta feina i als traspassats pels comuns se’ls respectaran els drets consolidats.