Medi Ambient avala el ràfting perquè es millorarà el Valira

Sílvia Calvó destaca que amb l’obra es treuen formigons i ferros i s’afavorirà la biodiversitat

Medi Ambient avala el ràfting perquè es millorarà el ValiraARXIU

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

La ministra de Medi Ambient assegura que el projecte de ràfting que el comú de Sant Julià de Lòria tirarà endavant “no empitjorarà el riu i fins segons en quin lloc millorarà”. Sílvia Calvó destaca que l’impacte més important al Valira serà la realització de les obres per adequar l’espai al pas de les barques, segons s’ha determinat en l’estudi d’impacte ambiental que està exposat fins avui, i per això “farem un seguiment molt exhaustiu de les obres i amb les mesures que s’han contemplat ho minimitzaran al màxim”. Una vegada l’activitat d’aigües braves es posi en marxa assenyala que “el fet que baixin les barques no ha d’ocasionar un impacte molt important, tot i que s’ha demanat al comú que faci un seguiment al llarg de l’activitat dels mamífers i les aus aquàtiques per veure si hi ha alguna alteració”.

Calvó veu avantatges en el resultat que les obres tindran al riu. Valora, en declaracions a COPE Andorra-AD Ràdio, que “la remodelació al riu gairebé tindrà un impacte positiu perquè el riu serà més heterogeni, i això a la llarga va en favor de la biodiversitat”. I especifica que el comú lauredià “s’ha compromès a fer una neteja forta del riu perquè hi havia formigons amb ferro que no hem pogut treure de cap manera perquè s’havia de posar maquinària al riu, per tant també hi ha aspectes positius en afavorir la biodiversitat i millorar la neteja”, insisteix la ministra. Una situació que també es produiria si el ràfting inclogués també Escaldes i Andor­ra la Vella, on recorda que “hi ha zones amb plataformes de formigó i segons l’estudi s’havia de recuperar una mica un riu més heterogeni i més propi del que és un riu natural”.

Estrena “poc probable” a l’estiu

Una de les incògnites respecte del ràfting és la data en què es podrà començar. La previsió inicial del comú era iniciar-la a l’estiu, però això només serà possible si el desgel permet tenir acabades les obres a mitjans d’abril, segons explica el cònsol lauredià en una entrevista a la ràdio del Diari. “S’ha fet una adjudicació dels treballs amb una mica de pressa perquè en el cas que es pugui realitzar, que no és evident que es pugui, es pot treballar al riu fins a la segona o tercera setmana d’abril, després comença el desgel i si és molt fort no es pot treballar al riu”, exposa Josep Miquel Vila. Reconeix el mandatari que “és poc probable, nosaltres no ho tenim gens clar”, que el cabal del Valira permeti fer la remodelació perquè enguany hi ha molta neu i el desgel es preveu important “i no és evident que es puguin realitzar aquestes obres dins d’aquest període tan curt com és”.

Vila defensa, però, que l’adjudicació s’hagi fet amb certa urgència perquè s’ha d’intentar començar a treballar al més aviat possible i tenir-lo enllestit en un mes i mig, i recorda que també podria sorgir algun impediment si hi ha al·legacions a l’estudi d’impacte ambiental que s’ha exposat “que és probable que no hi sigui”. El cònsol remarca que les intervencions que s’han de fer “són petites, però s’han de fer”, i que s’estarà a l’expectativa del temps, “que és el que mana i ens dirà si és possible o no, depèn del desgel com vingui”. La decisió sobre la data de començament de la remodelació es prendrà molt probablement demà o dimecres “ho hem de veure, mirar les previsions i parlar amb l’empresa adjudicatària per si es pot fer”.

Si el desgel és fort i s’avança les obres es posposarien per al juliol, quan el riu porti menys aigua, i això trencaria els plans del comú, que volia posar les barques al Valira “al juny”, explica el mandatari lauredià. Aleshores, es posposaria l’inici “i estaria preparat per al setembre, però portaria un retard d’una temporada perquè l’època bona per al ràfting és del maig a l’octubre. A l’hivern també es pot fer, però baixa menys aigua i fa fred, i això entorpeix el desenvolupament normal de l’activitat”, adverteix Vila. Des de Medi Ambient, Calvó insisteix que durant la fosa de neu serà complicat treballar i afirma que el ministeri espera que se’ls comuniqui la data d’inici de les obres “perquè si s’escau anirem a fer pesques elèctriques per enretirar les truites i minimitzar l’impacte”.

Cost zero de c omercialització

Vila subratlla com a avantatge del ràfting a Sant Julià el fet que no serà una activitat que s’hagi d’obrir camí sola al mercat, sinó que anirà lligada a l’ecoparc de la Rabassa. “Tindrà un punt d’atracció perquè la gent ve a Naturlandia i una vegada estan aquí poden practicar ràfting. No comencem de zero amb la labor comercial, sinó que estem en un sistema que porta anys treballant de venda, de comercialització i més”, apunta el cònsol, que està esperançant amb els beneficis que aquest “nou producte, que és petit de moment”, aporti al parc.

Confia en el retorn positiu i “sense cap mena de dubte ens portarà pernoctacions” en èpoques baixes, “però s’ha de xifrar i ja ho explicaré”. I és que el cònsol prefereix no donar detalls de com serà l’activitat d’aigües braves perquè les vol anunciar públicament amb el ministre de Turisme, Francesc Camp, perquè va ser qui va impulsar el projecte de ràfting, puntualitza. I ressalta que Sant Julià opta per desenvolupar-lo, tot i que la capital i Escaldes ho hagin descartat, perquè “la navegabilitat és més fàcil perquè tenim més aigua amb el riu d’Os i és menys costós”.

tracking