Sílvia Calvó

“El meu rol al Govern ara és el de ministra allà on soc”

La ministra de Medi Ambient, Agricultura i Sostenibilitat afirma que no té cap aspiració política de liderar DA i defensa els ajuts al desballestament per retirar vehicles antics de la xarxa i evitar emissions contaminants a qualsevol lloc

“El meu rol al Govern ara és el de ministra allà on soc”Fernando Galindo

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Tirar endavant projectes pendents de Medi Ambient, el camp que assegura que coneix tècnicament, com ara una mobilitat més sostenible, amb més vehicles elèctrics i carrils segregats per impulsar l’ús de la bicicleta són les preocupacions que manifesta en declaracions a COPE Andorra-AD Ràdio.

El riu colorat de verd va posar Andorra en primera plana a molts països, es pot dir que no va tenir cap repercussió?

És veritat. Hem repetit que el producte era totalment innocu, de fet en tenim al ministeri de Medi Ambient per quan s’han de fer diagnòstics de col·lectors. Vam fer seguiment amb els tècnics el mateix dia i l’endemà i no es va poder observar cap truita morta, biodiversitat totalment natural i tots els paràmetres que mesurem no presenten cap anomalia. En principi cap impacte sobre el medi natural.

No se li ha de demanar cap responsabilitat a l’empresa?

Es va demanar un informe escrit i se li ha demanat de fer un seguiment molt més exhaustiu, i el ministre de Salut ja va dir que en principi no es volia demanar cap responsabilitat i si s’escau ja es tractarà al moment oportú. Ara més aviat ens interessa que s’acabi l’estudi i tenir els resultats al més aviat possible.

Fa uns dies es va fer un abocament d’aigües residuals al riu per reparar el col·lector, no es pot fer d’una altra manera?

No. Es va fer a la nit no per minimitzar l’impacte visual, sinó perquè l’aigua residual és mínima. Hi ha algun altre mètode que es podia fer que és obturant el col·lector perquè s’havia de fer la reparació en sec i és molt delicat, perquè el que pot passar és que hi hagi un reflux d’aigua residual cap a les cases i provoca molts danys. Es va trobar l’única alternativa possible. La durada de l’obra va ser de quatre o cinc hores i l’impacte va ser mínim.

La qualitat de l’aigua dels rius d’Andorra és bona?

Ha millorat moltíssim, tenim uns objectius per al 2020 que tota l’aigua dels rius sigui bona o excel·lent i estem avançant de forma consolidada. Del 2016 ja tenim el 86% de les estacions de qualitat bona o excel·lent. Estem fent un treball conjunt important amb els comuns perquè es va fixar que el 2018 s’han d’haver eliminat tots els vessaments al medi directe. També és un tema que és a la taula de competències i transferències i segurament quedarà molt reforçat amb la proposta que té el Govern.

Els comuns estan en el camí per complir el 2018?

Comencen a estar en el camí de complir. És veritat que s’han hagut de revisar les dates i els objectius però ara veiem que hi ha una implicació forta. Per exemple, estem treballant amb Andor­ra la Vella amb una abocament a Santa Coloma, fem un seguiment molt exhaustiu a nivell de cada comú, n’hi ha que han treballat més que d’altres. Ordino, Sant Julià o Encamp tenen molt bons resultats i ara hem de treballar amb els que encara tenen feina i penso que en dos anys s’assoliran els objectius.

Quin comú va pitjor?

No vull fer una classificació. També depèn de la xarxa, ara centrem molts esforços a Andor­ra la Vella, Canillo també té una xarxa molt llarga i molt antiga, cada parròquia té la seva casuística i té un esforç a fer.

Les transferències tindran en compte qui hagi complert els compromisos, això impulsarà la finalització de la separativa?

Ho reforcem tant a competències com a transferències i això també emmarca, és un tema d’interès en l’àmbit nacional. Cal recordar que tenir molta aigua neta a la xarxa d’aigües residuals fa que haguem de tractar a les depuradores una aigua que no caldria i hem estimat que costa 600.000 euros anuals. Per això entenem que s’havia de fer un esforç i que s’havia de posar sobre la taula i està implicant que els comuns realment s’adonin que s’ha de fer la feina ràpid.

S’haurien d’adoptar mesures com les que ha aprovat Barcelona per impedir que circulin vehicles antics contaminants?

No tenim el mateix model que Barcelona. Crec que restringir la circulació en un determinat indret no té raó de ser i nosaltres ja seguim amb el programa Engega promocionant el desballestament, de fet ja s’han desballestat 530 vehicles des que existeix el programa i és una xifra important per al país i un tipus d’ajut que no hem abandonat.

Segons els concessionaris l’ajut per desballestar és petit.

Són mil euros amb vehicle elèctric i 750 euros per a la resta i en principi els vehicles que van a desballestar són els que no tenen cap valor, per tant, un vehicle que estaria fora de mercat. Dones aquest impuls i entenem que té la seva utilitat i raó de ser.

No cal impulsar més mesures?

Mentre anem veient que aquest ajut es demana i es van desballestant vehicles, no. Si en un moment es requereix més impuls per anar més enllà ja ho reconsiderarem.

Els vehicles del país de matrícula inferior a C-8000 no podran circular per Barcelona.

S’haurà de mirar com ho volen implementar. Crec que tindrà les seves dificultats perquè Barcelona és una ciutat turística i no sé com arribaran a controlar les matriculacions. Andorra també és molt turística i em sembla que hi ha d’altres fórmules que no són la limitació, perquè tindria un impacte molt fort sobre els turistes que ens visiten i crec que és molt més efectiu retirar de la circulació aquests vehicles amb ajudes al desballestament, perquè ja no fan emissions ni a Andorra ni a cap altre lloc.

La bicicleta elèctrica té cabuda al país, perquè hi ha moltes zones on és arriscat anar en bici?

Estem treballant amb els comuns per dissenyar carrils bici segregats que facin més segur el transport en bicicleta, i Escaldes i Andorra la Vella ja estan treballant molt i estic segura que els podrem veure aviat. Després ja vam dir que a mitjà termini optarem per poder implantar el petit vehicle elèctric, que pot ajudar a apropar les parròquies més llunyanes, i a l’enquesta ja veiem que molts circuits són curts.

Va comentar que si calia hi hauria una aportació del Govern perquè llogar les bicis elèctriques no sigui gaire car.

Hi haurà implicació del Govern i dels comuns. Volem que el preu sigui prou atractiu perquè sigui un servei utilitzat però hem d’esperar a la licitació i després suposo que hi haurà participació d’empreses en comunicació.

No seria més interessant aportar diners al transport públic?

Ja veurem l’aportació pública, i l’ordre d’aportacions no serà el mateix.

El ministeri d’Exteriors s’ha de cobrir, es veu a la cartera?

Estic molt bé al ministeri on soc. Crec que el meu rol a hores d’ara al Govern és el de ministra allà on soc perquè, a més a més, tinc un coneixement tècnic que potser m’ho fa més fàcil.

També caldrà un substitut de Martí com a cap de llista de DA, té aspiracions per optar a cap de Govern?

No, en aquests moments no tinc cap aspiració. Tinc l’aspiració de tirar els projectes endavant, que encara en tinc molts. És massa aviat per abordar aquest debat de la successió perquè en contamina d’altres, ara és prematur.

tracking