infraestructures
L'aeroport de la Seu podria operar amb GPS l'any vinent
El ministre Torres assenyala que són processos administratius llargs
L’aeroport Andorra-la Seu va acollir ahir vols de simulació d’aproximacions instrumentals, amb l’objectiu de completar l’informe que es presentarà a les autoritats espanyoles perquè autoritzin dotar la infraestructura d’un aparell de GPS que millori les opcions d’aterratge o enlairament en cas de boira o núvols. L’operació és pionera a Espanya i havia de servir per valorar la viabilitat de la implantació d’aquest mitjà a la pista alturgellenca. El ministre d’Ordenament Territorial, Jordi Torres, va assenyalar que es tracta d’un procés que és “llarg”, però que la voluntat per part d’Andorra i d’Aeroports de Catalunya és enllestir l’informe i que l’aeroport estigui preparat per poder rebre vols amb aquest sistema d’aproximació ja l’any vinent. Tot i això, després cal l’autorització espanyola.
L’estudi va a càrrec de Luís Pérez, professor del departament de sistemes aeroespacials, transport aeri i aeroports de la Universitat Politècnica de Madrid, que va destacar que a l’Estat espanyol “no hi ha cap aeroport que utilitzi aquest sistema”, encara que sí que és comú, va continuar, en altres països, sobretot del nord d’Europa. El responsable de l’estudi va destacar que “tots els aeroports de la península utilitzen els sistemes d’aproximació convencionals”, dels quals va dir que “s’estan quedant obsolets”, fet que justifica que a l’aeroport de la Seu s’instal·li el GNSS (conegut com a GPS), tenint en compte que és la tendència actual i que el cost “és poc significatiu”. D’aconseguir l’autorització, l’aeroport Andorra-la Seu es convertiria en la instal·lació pionera a utilitzar aquest sistema.
El procés
L’estudi teòric ja està realitzat i aquest validava el sistema però era necessària una part pràctica. Ara, una vegada completades les proves, Aeroports de Catalunya sol·licitarà la validació per part de l’Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA). Aprovats aquest tipus de vols instrumentals serà Navegació Aèria qui haurà de validar el projecte per enviar-lo també a a l’aprovació per part de la direcció general d’Aviació Civil i el ministeri de Defensa espanyols.
L'EXPERT APUNTA UN PUNT FEBLE
Luis Pérez va destacar que un dels “punts febles” amb què s’ha trobat és el pendent d’aterratge, que és de 4,5 graus, quan l’habitual és de 3,5 graus. “Aquest fet obliga a agafar més velocitat vertical de descens i, en cas de poca visibilitat, complica l’operació”, va explicar. Malgrat això, el professor va considerar que el tipus d’avions admesos a la pista de la Seu “poden assumir aquest requisit”. L’avió de Swiftair amb el qual es van fer les proves va sortir de Madrid i va aterrar poc després de les 11.30 hores a la Seu, on va fer diferents maniobres fins a mitja tarda.