automòbil
La matriculació de vehicles fins al març iguala la del 2007
El sector de l’automòbil dona la volta a la situació i recupera terreny d’abans de la crisi
El sector de l’automòbil agafa aire després de molts anys en què les estadístiques no paraven de baixar, o si més no, no arribaven a uns nivells similars als d’abans de la crisi. Però això ha canviat, d’acord amb les dades que el departament d’Estadística va presentar ahir i que revelaven que el primer trimestre de l’any hi ha hagut 733 noves matriculacions de cotxes. Quantitat que es pot igualar a la de les 742 que es van fer el 2007. Si agafem només la dada del mes de març, la xifra encara millora, ja que no hi ha un mes més destacat que el del 2006 (317 a 356).
Segons Xavier Calvis, president de l’Associació d’Importadors de Vehicles d’Andorra (AIVA), aquests números “són una gran notícia per al sector i per l’economia en general, ja que demostren que el sector de l’automòbil pot ser un bon indicador de l’economia del país”. Calvis no pot atribuir un motiu concret a aquest increment de les matriculacions, però sí que admet que “quan això passa és perquè algú està fent bé la seva feina”.
Tot i que el primer trimestre acostuma a ser el pitjor, en termes absoluts, de tot l’any, les dades demostren que el sector recobra forces i s’està recuperant, amb uns índexs molt superiors als d’anys enrere. Entre el 2008 i el 2016, mai s’havien superat les 600 matriculacions en aquest període. És important, perquè s’està més a prop de les dades del 2003-2007 que no pas de les compreses entre el 2009 i 2014. Aquests van ser els pitjors anys per a un sector que no veia la llum al final del túnel i les matriculacions no paraven de caure. Les estadístiques d’aquests anys mostren una davallada progressiva que va tocar fons l’any 2013, amb només 396.
Tenint en compte els darrers dotze mesos, el total de matriculacions supera les 4.000, mentre que el període anterior se’n comptabilitzaven unes 500 menys, això significa un increment del 19,5%.
Pel tipus de combustible que s’utilitza, les dades revelen una predilecció per la benzina en detriment del dièsel. De fet, l’increment del primer gairebé dobla el del segon. Segons Calvis, “la distància entre els dos tipus de vehicles es manté”.
El pla Engega, que aporta unes ajudes econòmiques per la compra de vehicles elèctrics, s’ha fet notar. Així, els turismes híbrids de benzina no endollable, han augmentat un 350% més que el març de l’any passat. Els vehicles elèctrics 100% i els de benzina endollables també han crescut de manera significativa.
Motos i camions també pugen
Les bones notícies per al sector no es limiten tan sols als cotxes, les motocicletes i els camions també han augmentat de manera significativa. De vehicles de dues rodes se n’han matriculat 84, gairebé un 40% més que no pas l’any passat. Els camions i les camionetes, per la seva banda, han experimentat un creixement superior que sobrepassa el 80%.