món empresarial

Els constructors demanen eliminar la cessió econòmica

Els constructors entenen que pagar el 15% d’un valor calculat amb índexs corresponents al 2007 no és realista ni permet fer noves obres

Els constructors demanen eliminar la cessió econòmicaFernando Galindo

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Els plans parcials i la cessió econòmica al comú són els grans frens que estan impedint la construcció al país. Així ho afirma Víctor Filloy, Gerent de l’Associació de Contractistes d’Obres d’Andor­ra (Acoda). “Per tal que es torni a construir cal prendre mesures que no vagin en contra del sector, i tant els plans parcials com la cessió econòmica del 15% són les principals dificultats que impossibiliten la construcció de nous edificis, siguin quins siguin, al Principat.”

Aquests plans parcials obliguen que per urbanitzar una zona sigui necessari que el 75% dels propietaris es posin d’acord, una xifra massa elevada per Filloy: “nosaltres entenem que el quòrum exigit és excessiu i pensem que amb un 50% o 51% ja n’hi hauria d’haver prou. A més, els tràmits administratius per fer-los són massa far­ragosos i es dilaten massa en el temps”. El gerent dels constructors també car­rega contra la cessió econòmica que s’ha de fer al comú. “Jo l’eliminaria directament. És una mesura totalment injusta que no s’aplica en cap altre país del món. I si no pot ser, aleshores la reduiria a un tipus mínim del 5%.” Des de l’Acoda creuen que perjudica molt fer un pagament per un edifici que no ha començat a construir-se, de manera que encara queda molt de temps perquè els propietaris puguin començar a guanyar diners. Filloy demana que almenys aquest pugui fer-se fraccionat i anar abonant la quota a mesura que avancen les obres i els propietaris comencen a obtenir beneficis.

Valoració injusta

Filloy alerta, però, que la cessió econòmica està mal calculada, ja que es fa a partir del valor del ter­reny i dels guanys que els propietaris obtindran un cop ja estigui acabat el nou edifici. El problema és que el comú utilitza els índexs del 2007, d’abans de la crisi, quan els preus dels pisos estaven molt més elevats que ara. “La llei diu que els comuns han d’actualitzar aquests barems que utilitzen per calcular el percentatge, però no ho fan. Estem al 2018 i encara ens cobren el mateix que fa 11 anys.”

Per tot això, des de l’Acoda es demana al Consell General i als governs locals que si el que volen és fomentar la construcció de nous edificis, aleshores el que haurien de fer és començar per implantar aquestes mesures. Només amb això els propietaris i els constructors seran capaços d’emprendre nous projectes i recuperar un sector que ha estat bastant parat els últims anys.

No hi haurà més aparcaments

Víctor Filloy també es va referir a la mesura que acaba d’implantar el comú d’Andorra la Vella per tal que es construeixin nous edificis destinats a aparcaments de vehicles. Conxita Marsol, la cònsol major, va explicar dilluns passat que rebaixaran fins al 90% algunes taxes i impostos a la construcció de nous edificis que estiguin destinats, en un 70%, a places de pàrquing. La idea és que sigui el sector privat qui lideri el pla, però Filloy no creu que sigui gaire motivador: “això no farà que els propietaris inverteixin més, ja que sempre serà més rendible un bloc d’edificis que no pas d’aparcaments”. Tot i que agraeix la intenció amb què es fa, entén que la rebaixa d’aquestes taxes no serà significativa en el còmput global del projecte. “Estem parlant que podem estalviar-nos uns 100.000 euros en total, i està bé, però comparats amb els dos o tres milions que pot costar l’edifici sencer, no són més que un detall”. Tot i que reconeix que no ha pogut veure la proposta de primera mà, afirma que “es queda curta en les seves aspiracions”.

La construcció és un negoci que ha donat molta feina i ha generat grans beneficis els últims anys, però la crisi pràcticament va paralitzar el sector i ara tothom busca la millor manera per reactivar-lo.

GALOBARDAS CONSIDERA INTERESANT LA BAIXADA DE TAXES PELS NOUS PÀRQUINGS

Jordi Galobardas, antic representant dels promotors d’Andorra, sí que considera “interessants” les mesures que va proposar la cònsol major d’Andorra la Vella, Conxita Marsol, de cara a la construcció de nous edificis destinats a aparcaments. Segons Galobardas, “encara no he pogut estudiar la mesura i desconec si seran suficients o no, però tot el que siguin ajudes en el sector seran benvingudes. Estem sortint d’una crisi molt dura, que ha durat molts anys, i necessitem el suport de tot­hom”. La intenció del comú és que la capital pugui disposar de les 8.000 places de pàrquing que li falten, però la corporació no té ni els terrenys ni els diners per fer realitat el projecte, de manera que busca la complicitat del sector privat per aconseguir-ho. En aquest sentit, el promotor entén que aquesta iniciativa “és una manera d’ajudar a revitalitzar l’activitat econòmica, i això és bo per a la parròquia”. L’única pega que hi troba és que no s’hauria de subscriure només als edificis d’aparcaments, sinó que hauria de ser aplicable a la resta de la construcció.” Creiem que podria aprofitar-se’n tot el sector d’aquestes ajudes, i d’aquesta manera revitalitzaríem un sector clau per a l’economia del país”.

tracking