Finances
El Govern preveu més declaracions d'IRPF per la millora econòmica
Calcula que se’n presentaran 13.700, 300 més que en la campanya del 2015
El Govern calcula que recollirà 13.700 declaracions durant la segona campanya de l’IRPF, la corresponent a l’exercici 2016, que va començar l’1 d’abril i finalitzarà el 2 d’octubre. Són 300 més que les 13.400 del 2015, un augment que el ministre de Finances, Jordi Cinca, va justificar per la millora econòmica. “La dinàmica de més negocis oberts, més activitat econòmica, s’hauria de traduir en un increment de declaracions”, va assenyalar el ministre, que tot i així considera que la recaptació serà molt similar a la de la primera campanya: 24 milions d’euros, dels quals 4 milions vinculats al que era l’antic impost d’activitats econòmiques. De les 13.700 declaracions que s’esperen, la previsió és que 5.300 surtin a ingressar en favor de l’Estat, 4.600 a retornar a l’obligat tributari i 3.800 donaran una quota zero.
La campanya està formalment en marxa des de l’1 d’abril passat. Un dels missatges sobre el qual van insistir el ministre i Miquel Llongueras, cap d’àrea de planificació estratègica del departament de Tributs, és que els usuaris no s’esperin fins al darrer moment per fer el tràmit. Es vol evitar la situació de l’any passat quan el fet que entre el 70 i el 75% de les declaracions es concentressin al setembre va provocar cues i queixes. “No es va poder oferir el millor servei”, va assenyalar Llongueras. Tanmateix, s’han introduït millores per fomentar els tràmits en línia i que menys gent opti per la via presencial. Es podrà accedir a la plataforma virtual des de qualsevol sistema operatiu. Llongueras va afegir que una altra de les eines útils és la sol·licitud de cita prèvia (per telèfon o a través de www.impostos.ad) per acudir presencialment a l’Agència Tributària, ja que “permet fer gestions sense fer cues” i consultes més complexes.
Més declaracions fins ara
Fins al 24 d’abril l’Agència Tributària ja ha recollit 636 declaracions, un 32% de les quals es van formalitzar via Internet. La dada denota un major ritme de tràmits comparat amb l’any passat. Llavors, durant tot el mes d’abril, es van presentar 530 declaracions. Cinca va voler ser caut perquè la campanya tot just arrenca, però va admetre que el fet “que estiguem més de cent declaracions per sobre de l’any passat és un pas endavant”. De la mateixa manera va valorar positivament que la proporció de gestions per via digital sigui més elevada –la campanya passada el percentatge de declaracions telemàtiques va ser del 26%– malgrat que va tornar a insistir que no es poden extreure conclusions en només tres setmanes de campanya. Tampoc és atribuïble a les millores per tal que sigui accessible en totes les plataformes, ja que s’acaben de posar en marxa, va recordar.
Llongueras també va informar que la proposta de regularització de l’impost també està a disposició dels obligats tributaris i que hi poden accedir a través del web o acudint presencialment a l’oficina de l’Agència. Va recordar que si l’interessat està d’acord només l’ha d’acceptar. Si troben que no s’adequa a la situació familiar o econòmica o a les rendes percebudes ha de fer la declaració. En aquest sentit, el ministre va voler remarcar la feina feta per part dels professionals del departament en l’elaboració d’aquestes propostes de liquidació amb les dades de la campanya 2015: de les 6.600 persones que van visualitzar la seva proposta, 3.451 van acceptar la declaració tal com se’ls proposava. “És un percentatge molt elevat”, va assenyalar, tot i que va afegir-hi que “no és cap anomalia que la gent hagi de fer un complement, molta gent té activitats complementàries i les circumstàncies poden anar canviant”.
Una campanya de difusió a través dels mitjans de comunicació informa des de mitjan de mes els obligats tributaris de l’arrencada de la campanya. El ministre va afirmar que “Andorra necessita un període de consolidació dels nous impostos” però que l’augment de declaracions i de l’ús de l’opció en línia sembla indicar que “comencem amb bon peu”.