Els consumidors van fer 701 reclamacions el 2016, un 10% menys que l'any anterior

El Centre d'Atenció Contra l'Intrusisme va rebre 43 denúncies, va obri 16 expedients i va imposar sancions per valor de 90.615 euros

Els consumidors van fer 701 reclamacions el 2016, un 10% menys que l'any anterior

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

El ministre Francesc Camp i la secretària d'Estat de Turisme i Comerç, Neus Soriano, han presentat avui el balanç del 2016 del Centre d'Atenció al Consumidor i del Centre d'Atenció Contra l'Intrusisme. En el primer cas, es van rebre 701 reclamacions, un 46% d'Andorra i un 46% de visitants espanyols, mentre que les de turistes francesos només van arribar al 4%. Després de cinc anys de creixement del nombre de queixes, aquest 2016 el nombre ha disminuït un 10%.

El ministre Camp ha destacat que, tot i que les queixes estan molt repartides entre sectors, destaca, amb un 22%, el dels allotjaments turístics, seguits del d'electrònica (16%)i dels vehicles (13%). En canvi, les queixes del sector de telecomunicacions, que van augmentar molt el 2015, s'han tornat a reduir. Pel que fa als allotjaments, la majoria de les queixes s'adrecen a hotels que han prestat un servei deficient o que disposaven d'habitacions en males condicions. El ministre ha admès que, tot i que la majoria d'establiments fan les coses bé, encara n'hi ha uns quants que no, tot i que considera que la xifra de queixes és molt poc significativa tenint en compte que cada any Andorra rep 8 milions de visitants.

Dos de cada tres queixes s'han pogut solucionar gràcies a la mediació, i finalment el Govern ha obert onze expedients, una xifra similar a la d'altres anys, que ha derivat en sancions per valor de 6.100 euros.

D'altra banda, el Centre d'Atenció Contra l'Intrusisme ha rebut 60 comunicacions durant el 2016, un 20% menys que l'any anterior, continuant amb la tendència a la baixa dels últims anys. El 77% de les alertes provenen de persones d'Andorra, i 43 s'han traduït en denúncies, molt repartides en els diferents sectors, com els serveis immobiliaris, transport, serveis a la persona, serveis empresarials, reformes d'edificis, etc. En canvi, durant els anys anteriors les denúncies s'havien centrat molt en el transport i els serveis a la persona.

La secretària d'Estat de Turisme i Comerç, Neus Soriano, ha destacat que disposen d'un rati d'1,10 controls per denúncia i que ja s'ha començat a actuar d'ofici per controlar encara més l'intrusisme. Un dels àmbits on ja s'han fet controls d'ofici és el del transport, per assegurar-se que les empreses de fora que operen al país tinguin la pertinent autorització.

Durant el 2016 s'han obert setze expedients sancionadors, onze a empreses nacionals i cinc a estrangeres, i s'han posat sancions per valor de 90.615 euros, una xifra que és un 83% superior al 2015, ja que el nombre d'expedients també ha augmentat. El ministre ha valorat positivament la reducció del nombre denúncies, cosa que atribueix a un millor control i també a la recuperació econòmica, que permet no haver de recórrer a aquestes males pràctiques.

tracking