Enquesta de conjuntura

L'hoteleria impulsa la recuperació econòmica

El primer sector es beneficia de l’augment del turisme i és el motor de la recuperació econòmica

L'hoteleria impulsa la recuperació econòmica

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

L’hoteleria continua per quart semestre consecutiu la recuperació que va iniciar el 2015. En canvi, la construcció es manté estancada en nivells molt baixos i molt lluny dels registres que s’aconseguien abans de la crisi. Així es desprèn de les enquestes de conjuntura que elabora des de fa 20 anys la Cambra de Comerç i de les quals ahir el president, Marc Pantebre, va presentar la corresponent a la del segon semestre de l’any passat. “L’activitat durant el 2016 reflecteix un augment de la confiança empresarial”, va dir Pan­tebre a l’hora d’interpretar els resultats de l’enquesta, i va afegir-hi que “a Andorra la recuperació econòmica ha guanyat intensitat el 2016 afavorida per l’impuls de l’exterior”. Tot i això, va admetre que “malgrat que la millora de la situació econòmica ha estat una mica més intensa i general que el 2015, el ritme de creixement s’ha mantingut molt moderat i el pols general de l’activitat ha continuat sent fluix”. Entre els sectors que pràcticament no han notat la millora destaca el de la construcció. Presenta algun signe en aquest sentit, va dir Pantebre, que va matisar, però, que “encara mostra dificultats per iniciar una tendència de recuperació clara”. Els fets són que el volum d’obra contractada, malgrat que s’ha recuperat una mica, encara presenta registres poc satisfactoris. Sobretot en el cas de l’edificació residencial, que s’ha mantingut en cotes mínimes.

Destaquen, en negatiu, les activitats lligades a la reforma i la rehabilitació, que “no acaben d’agafar l’embranzida esperada”. És un signe que l’usuari final domèstic segueix tenint dificultats i que, referent al pla Renova, “les polítiques públiques de rehabilitació, tot i que suposen un estímul important per al sector, no aconsegueixen impulsar la situació”.

No s’espera una recuperació

Les perspectives per al present semestre no mostren cap canvi substancial. En conjunt, “hi ha una desconfiança generalitzada sobre l’assoliment d’una recuperació sostinguda de l’activitat. L’excés d’oferta d’immobles pendents de venda i la baixa confiança dels inversors i unes condicions d’accés al crèdit més restrictives no donen suport a una reactivació a curt termini”.

Cal recordar que el 2016 la xifra de negocis del sector va aconseguir frenar la caiguda del 2015, passant d’una davallada del 3,8% a un creixement de l’1,3%.

En l’altra banda hi destaca l’hoteleria. El sector ha tornat a presentar un dels escenaris més positius de la conjuntura actual. El turisme ha recuperat progressivament el to després d’un període prolongat de feblesa, i “es consolida com a principal motor de la recuperació econòmica”. I ho fa malgrat una campanya estival “més aviat discreta” i gràcies a la “bona afluència” de visitants a la tardor i un inici molt positiu de la temporada de neu. Tot això “ha fet possible assolir els millors resultats turístics per a aquest període dels últims deu anys”.

L’evolució satisfactòria de la marxa dels negocis el segon semestre del 2016 ha permès tancar l’any a l’hoteleria com “el sector que està evolucionant més favorablement, amb un balanç de l’activitat que ha estat el més positiu dels últims 15 anys”. En concret, la xifra de negoci en relació a l’any anterior va créixer un 6,1%. Per a la primera meitat del 2017 s’espera que la recuperació de l’activitat hotelera vagi guanyant solidesa de forma progressiva.

Quant al comerç al detall, es confirma la “tímida” millora de la situació, tot i que aquest fet es dona perquè “el sector parteix de xifres molt baixes”. Les perspectives per al primer semestre no indiquen una millora de fons de l’activitat per la lenta millora del mercat laboral i per la pèrdua de poder adquisitiu de les llars.

La indústria, per últim, va experimentar un augment de l’activitat, un fet que confirma que “la recuperació del sector segueix el seu curs de manera progressiva però no lenta”. Els pròxims mesos, “l’escenari de recuperació gradual s’anirà consolidant”.

Previsions i impediments

La Cambra de Comerç preveu una evolució favorable per a l’economia andorrana el 2017, aprofitant les dades positives dels principals sectors d’activitat i el vent a favor de les economies de l’entorn. Tot i això, Pantebre va preferir no parlar ni de final ni de manteniment de la crisi.

Sí que es va referir als obstacles més importants que limiten el creixement de l’activitat. Va destacar que el 35% de les empreses consultades (67% a l’hoteleria) assenyalen les dificultats que tenen per trobar mà d’obra qualificada, un percentatge 5 punts superiors a la darrera enquesta. Comparteix la necessitat que es modifiqui la base de cotització dels autònoms, ja que a vegades el que han de pagar “no és proporcional als seus ingressos”.

PROP D'UN 62% DE LES EMPRESES ES CONSIDERA FAMILIAR

La Cambra de Comerç ha preguntat en la darrera de les enquestes de conjuntura econòmica sobre les empreses familiars. Prop del 62% de les que han respost al qüestionari es considera familiar, el que reflecteix “la importància” que han tingut i tenen aquest tipus de negocis “com a motor del progrés econòmic d’Andorra”. De les respostes se’n desprèn que la majoria de les empreses que s’autoanomenen familiars, un 63% són de petita i mitjana dimensió, i que l’hoteleria, amb un 66%, i el comerç al detall, amb un 63%, concentren el percentatge més elevat d’aquest tipus de negocis. La indústria, amb un 53%, és el sector amb menys empreses familiars. D’altra banda, el 93% d’aquests negocis estan controlats en un 100% per la família propietària, el 56% segueixen estan dirigits pels fundadors, un 26% han fet el canvi de direcció a la segona generació i només un 3,3% han superat la bar­rera de la segona generació. Des de la Cambra, malgrat destacar la importància de disposar d’un protocol familiar que reguli les relacions econòmiques i professionals entre la família i l’empresa que n’asseguri la continuïtat i la viabilitat, s’assenyala que no en disposen un 85% dels negocis.

tracking