administració
Descarrega anuncia que s'obrirà un comerç en 72 hores enguany
La ministra destaca que es treballa en canvis informàtics i de procediments entre els comuns i el Govern per tal de reduir terminis abans de final d’any
“Actualment l’obertura de societats estàvem amb una mitjana de 42 dies, que efectivament és molt, i el registre del nom comercial en 9 dies, per tant, si reduïm aquests terminis a 72 hores és un bon esforç a nivell de serveis al ciutadà.” Aquesta és la descripció dels terminis actuals que fa la ministra Eva Descarrega i la que ha portat el ministeri a adoptar mesures per reduir el període de tramitació. La previsió és que el canvi sigui efectiu “abans de final d’any” i per aconseguir-lo és necessari “fer canvis informàtics, en alguns procediments entre els comuns i el Govern hem de veure com ho tanquem”, assenyala la titular de Funció Pública i Reforma de l’Administració, que recorda que hi treballen de manera conjunta el departament de Sistemes informàtics, la secretaria de Diversificació econòmica i la de Turisme i Comerç.
També es treballa amb els comuns, que són els que fan el tràmit d’obertura del comerç, com el de registre del nom comercial, que també va lligat als comuns, precisa Eva Descarrega en declaracions a la ràdio del Diari. “El fet que els tràmits ara siguin mixtos”, la sol·licitud es presenta al comú, que passa la petició al Govern i aquest l’acaba tornant al comú perquè doni resposta al sol·licitant, “entre administracions probablement fa que hi hagi més demora de l’estrictament necessària”, assegura la ministra. El camí per fer més curts els terminis passa per simplificar els tràmits actuals “la voluntat és simplificar al màxim, i probablement ara es fan molts controls a priori i amb el que estem preveient serà a posteriori, i això ha de permetre agilitar les obertures de comerç”. El que està encara en fase d’estudi és si tots els tràmits s’hauran de fer amb Govern o si els comuns continuaran formant part del procés com succeeix ara.
55% de tràmits electrònics
Descarrega destaca que l’administració ha fet passos endavant els últims anys per millorar la burocràcia i l’atenció als usuaris pel que fa a la simplificació i a l’administració electrònica. I recorda que ara hi ha “un 55% de tràmits que es poden fer online i el 66% dels tràmits que hi ha s’han simplificat del total de 179.000, i crec que és un percentatge important perquè el ciutadà ho tingui cada dia més fàcil”. A més, s’ha introduït la cita prèvia, que “ajuda a millorar la gestió de les demandes dels ciutadans i sobretot temes online”.
La ministra reconeix que el retard a fer tràmits i l’excés de burocràcia afecta algunes inversions que es puguin fer i que provoca les queixes reiterades tant de la Cambra com de la CEA i remarca que “és una demanda a la qual intentarem donar satisfacció”. Eva Descarrega indica que els pròxims mesos es veurà com avança la implantació electrònica i que “hem de continuar treballant en tota l’administració perquè no tots els departaments van al mateix ritme, perquè no tots tenen les mateixes exigències perquè hi hagi aquesta harmonització a tota l’administració”.
SIGNATURA I FACTURACIÓ ELECTRÒNICA I PLATAFORMA DE CONCURSOS
Descarrega ressalta que la reforma de l’administració que li va encarregar el cap de Govern quan va ser escollida ministra passa sobretot per “l’administració electrònica i per continuar desenvolupant la signatura electrònica que es va posar en marxa el juliol passat i hem d’intentar desplegar-la molt més”. L’administració treballa també en la facturació electrònica que ha de servir, segons la ministra, “per reduir els terminis de pagament” als proveïdors perquè la tramitació de tots els processos serà més àgil. A més, recorda que s’ha posat en marxa una web de concursos públics que ofereix la possibilitat de trobar de manera unificada tots els plecs de bases per a les convocatòries públiques. Eva Descarrega assegura que aquesta plataforma “ha tingut tal èxit que hem iniciat converses amb d’altres administracions, com FEDA, la CASS, hem parlat amb l’Acoda i Andorra Telecom i intentarem que hi hagi una plataforma digital única per a tots els concursos que hi hagi a les diferents administracions, també amb els comuns”, ja que la voluntat és que així el ciutadà tingui un punt d’accés on pugui descarregar-se el plec de bases del concurs que vulgui en el moment que vulgui.