Albert Moles
“Hi ha molta gent a FEDA que creu en el projecte”
Assegura que està a gust al càrrec perquè la feina tira endavant, i reconeix que calen canvis per explicar les novetats i implicar els empleats per evitar neguits sobre el seu futur
El director general analitza la situació que ha generat malestar entre el personal, preocupats per l’afectació dels nous projectes i el nou estatus legal de FEDA, que garanteix que no canviarà, en declaracions a COPE Andorra-AD Ràdio.
Els delegats dels empleats que ja han plegat van dir que els problemes a FEDA van començar quan vostè va arribar a la direcció, creu que ha provocat malestar?
No, i el que he parlat amb els delegats és que cadascú és lliure de pensar el que vol. En tot cas, sempre he estat a disposició de tothom i de parlar.
Ha tingut enfrontaments directes que justifiquin les queixes?
No.
Sent suport per part del ministeri? La ministra va dir que no el rellevaria.
Cap problema amb el ministeri, però també hi ha molta gent a l’empresa que creu en el projecte, la prova és que funciona, no només és el propietari, el Govern, també és l’equip, part de l’equip, i quan parles amb clients i proveïdors, hi ha ganes de fer coses.
S’ha plantejat deixar el càrrec?
Una mica el que se’m demana és tirar endavant i fer aquest projecte. I el que se’m demani és el que faré.
Està a gust per continuar?
Sí, la feina surt i cap problema.
Com és la relació amb els empleats, veu mal clima laboral?
Tenim molts reptes per endavant i de les coses que hem treballat des de l’estiu passat és com integrar totes les persones que estan a FEDA i ha donat molt bons resultats, i els últims anys hem assolit reptes i noves activitats, veure com acompanyar tots aquests col·laboradors i com crear el futur de l’empresa. Per la qual cosa la direcció i el consell d’administració de feda decideixen fer una enquesta d’opinió i demanar el sentiment, el que valoren positivament.
Notava certa tensió i per això es va iniciar l’enquesta?
Evidentment, alguna tensió, malentès, desavinença entre persones o equips, però el que vam voler fer és, en lloc de forçar, demanar l’opinió de tothom. Per fer sorgir problemes, perquè potser passaven coses i la realitat no és ben bé el que es veu, o alguna cosa no es veu o alguna cosa no és així, i una vegada fet això i compartit, alinear projectes i plans de millora i treballar-los junts i entendre el perquè d’aquest pla de millora. Per exemple, hi ha un tema de comunicació interna, doncs entendre que és perquè és una demanda de la majoria de personal, és compartir més la visió de l’empresa. En cap cas la intenció de la direcció ni del consell d’administració era explicar-lo públicament.
Considera que hi ha mal clima laboral?
Han sortit més punts de millora que forts, per la qual cosa tant si li’n diem bo com si li’n diem dolent, a l’estudi, al final és un valor i tot depèn d’on posem el nivell. Sí que hi ha molts punts de millora i un pla d’acció molt fort per desenvolupar.
Han detectat que falta comunicació entre els directius i la resta de la plantilla?
És un punt que demanava la gent. S’han fet molts projectes nous, una mica abans del llibre blanc de l’energia ja hi havia objectius que ens van fer replantejar moltes coses, i ara amb la llei nova que permet fer coses noves la gent necessita saber dins d’aquesta nova estructura com estarà o què canviarà, treballar-ho, entendre-ho més, i aquí és on estem. El que en cap cas pretén la llei, i ha de quedar molt clar, la gent ha d’entendre que una cosa que funciona, o funcionava molt bé, que era FEDA, canviï. Continua sent una parapública, la gent continua i l’activitat és la mateixa, però hem d’aprofitar per crear-ne de nova i s’aniran fent grups o treballs una mica independents. És el que potser hem de reforçar, repetir, que la gent entengui per què es fa.
Part del malestar pot venir perquè es plantegen nous reptes professionals?
És una suma de tot, en fer noves feines hi ha una sèrie d’activitats que per ser encara massa petites o perquè són coses que s’estan engegant encara no hi ha una estructura dedicada clara, perquè abans de posar gent en una línia de negoci hi ha d’haver ingressos, clients o feina. Per exemple, mobilitat elèctrica està començant, així com altres activitats, i hi ha un esforç una mica de tots per ajudar a créixer, i ningú no entén per què no té gent a ple temps, quan realment no hi ha feina a ple temps. De punts forts n’han sortit a l’enquesta, sí, també n’hi ha, és l’orgull de col·laborar amb un projecte de país i la gent es creu FEDA i la fa seva, i això és molt positiu, i tota la facilitat que tenen per poder organitzar la seva feina amb recursos i tot. Evidentment que es pot organitzar millor, segur, i això ho entenem.
Han detectat que cal millorar l’organització?
Les enquestes de clima es fan per alguna cosa, i és per orientar tot això, perquè és un moment de canvis, de replantejar moltes coses, com a tot el món. Tocava fer una cosa d’aquestes perquè al final qualsevol empresa depèn de tenir un producte, un mercat, uns clients, uns partners, uns proveïdors, però també al final depèn de la gent que té a dins, i aquestes són les que han de tirar el projecte endavant, i l’opinió d’aquestes persones és molt important per a nosaltres, i per això l’hem demanat.
Quant trigaran a implementar-se els canvis necessaris arran de l’enquesta?
Hi ha coses que s’estan duent a terme, en formació. Un altre punt molt important que es va engegar una mica al mateix temps és la gestió per projectes, i alinear la feina, provar que tothom tingui la capacitat perquè quan pot arribar més feina de la que pots fer com prioritzar, com parlar, com estructurar tot això. Una mica donar una visió de l’empresa a tothom, de cap on van els projectes i si hem de triar entre tots, quin triaríem. Hi ha coses que aterraran ràpid ara a l’estiu, setembre, en comunicació per exemple s’ha fet molta feina. Alguna cosa trigarà una mica més.
Hi ha reivindicacions salarials i laborals?
Sortia algun tema de condicions econòmiques. Quan parles amb un client sempre diu que és car i el treballador sempre diu que cobra poc. Una cosa de les quals s’ha ressentit és que els últims anys tot en l’administració i les empreses públiques s’ha bloquejat, i això també és un retret que algunes persones tenen. Però tenim un marge de maniobra relatiu, perquè tenim un pressupost, però diria que afecta Feda i a tothom.
Tenen gestió d’acompliment?
FEDA té un sistema propi que no s’ha aturat, una altra cosa és que tinguin conseqüències econòmiques, i és una de les coses que volem tornar a replantejar i a treballar i aprofitar per donar més feedback. La repercussió té diversos camins, amb carrera professional i també dins del lloc amb una mica de recorregut, perquè si només és un tema de diners es distorsiona i si la relació entre l’avaluador i el treballador és molt directa acabes parlant de diners i no de desenvolupament. L’objectiu és la millora de la persona i també del funcionament, i la repercussió evidentment hi serà, però en cap cas és una cosa tan directa.