infraestructures
Air Europa i Air Nostrum s'interessen per volar a la Seu
Martí afirma que els informes per rebre l’autorització del sistema GPS estaran a l’estiu
Les dues companyies aèries espanyoles “amb solera i amb una bona implementació” al país veí que s’han interessat per operar des de l’aeroport Andorra-la Seu són Air Europa i Air Nostrum, segons ha pogut saber el Diari. La primera és la companyia que va trencar el monopoli, ofereix vols regulars a tot Espanya i a tot el món, i va transportar nou milions de passatgers el 2016. La segona és una aerolínia regional privada que opera pel grup Iberia en prop de 60 aeroports de set països d’Europa i el nord d’Àfrica i mou quatre milions de viatgers anuals.
Les negociacions que es duen a terme amb les dues companyies estan a expenses que la instal·lació obtingui l’autorització per homologar el sistema GPS que permet maniobres d’enlairament i aterratge en condicions de visibilitat adverses. Sense aquests sistema l’aeroport és inviable. Aquesta va ser una de les qüestions que va tractar Toni Martí en la reunió que va mantenir ahir a Madrid amb Mariano Rajoy.
Informes a principi d’estiu
El líder de l’executiu va explicar que “a final de juny, principi de juliol” estaran enllestits els informes tècnics que han de servir per rebre l’autorització del sistema GPS. Si el resultat d’aquest “pas previ” és positiu, el Govern dona per fet que l’executiu espanyol hi donarà el vistiplau. A la reunió que van mantenir ahir a Madrid, els dos mandataris van parlar de la importància que tindrà la infraestructura per reforçar l’aposta per l’obertura econòmica. Martí es va mostrar “optimista” respecte al vistiplau de Madrid indicant que “el senyor Rajoy no m’ha pas dit que no, per tant he d’entendre de forma molt clara que sí”, va afirmar Martí, remarcant que “la visita serveix perquè hi hagi una contesta positiva el més aviat possible”. Així mateix, va recordar que el sistema GPS “ja funciona en 30 aeroports de França” i per tant “no veig per què no hauríem de tindre un vistiplau”.
L’’autorització, segons Martí, “farà possible que l’aeroport aculli companyies”, va assenyalar, destacant que el procés serà ràpid perquè “la infraestructura no és molt costosa”. En aquest sentit, l’homologació comercial i les primeres operacions haurien de ser una realitat “si pot ser abans de la cimera iberoamericana del 2020”. Segons va manifestar, “un dels temes presents aquesta legislatura és l’obertura de l’aeroport de la Seu amb el sistema GPS”.
Aerolínies
Air Europa
La companyia pertany al primer grup turístic espanyol (Globalia), opera des del 1986 i ofereix vols regular per a tot el món.
La seu central és a Ma-llorca i l’aeroport principal és el de Madrid, que fa de hub.
Disposa de 48 avions de diferents capacitats que enguany augmentaran fins a 52. És una de les flotes més joves del continent.
Air Nostrum
Comença a operar el 1994 per al grup Iberia. La companyia de capital privat té la seu a València.
La flota és de 40 avions i realitza 77.000 vols anuals que transporten 4,2 milions de passatgers.
És una aerolínia regional: avions de capacitat reduïda (30-100 places), distàncies curtes (200-500 km) i rutes de baixa intensitat.