Benestar
Ajut social immediat per comprar aliments
El ministeri impulsa un nou sistema amb targetes de prepagament per cobrir les necessitats bàsiques dels usuaris
El sistema d’ajuts a la manutenció que es donen per cobrir les necessitats puntuals i urgents de famílies amb necessitats econòmiques canviarà properament amb l’objectiu de dotar de més agilitat el sistema. L’objectiu és que els tràmits burocràtics no alenteixin el procés i que l’usuari que no tingui recursos per poder fer una compra de productes bàsics rebi immediatament el suport econòmic d’Afers Socials. La secretària d’Estat d’Afers Socials i Ocupació, Ester Fenoll, va recordar que “conscients de la nostra pròpia problemàtica” amb relació a l’agilitat per donar ajuts, de vegades minvada per la burocràcia, es va impulsar el servei d’atenció immediata dins del departament “que ens permet actuar el mateix dia, resoldre de manera ràpida el problema que se’ns presenta”. En la mateixa línia s’emmarca aquest nou model d’entrega d’ajuts per adquirir aliments i d’altres productes bàsics.
El Govern ha convocat un concurs obert als establiments comercials –grans i petits– que vulguin fer part del sistema. Segons va explicar Fenoll, la idea és que el Govern adquireixi prèviament a l’establiment les targetes –els petits que es presentin al concurs poden presentar un sistema anàleg– per tal que quan es presenti una persona que necessita aquest suport econòmic urgent se li pugui fer entrega de l’instrument perquè faci una compra immediata. Les targetes estaran carregades amb quantitats que oscil·laran entre els 50 i els 300 euros. “Aquesta agilització dels tràmits beneficien l’usuari, l’entitat o empresa prestadora de serveis i la pròpia administració”, va assenyalar Fenoll.
L’any passat el departament d’Afers Socials va atorgar ajuts d’aquesta tipologia a 604 famílies i la quantia destinada va ser de 360.000 euros. La secretària d’Estat va posar de manifest que aquest any el ritme d’entrega d’ajuts fa pensar que les xifres seran similars a les de l’any passat. Tot i la incidència a la baixa que ha provocat la millora econòmica en la partida de prestacions socials –especialment notable en el cas de les de desocupació–, Fenoll va indicar que en aquest cas la situació té particularitats, ja que bona part dels usuaris acudeixen al departament per un empitjorament puntual de la seva economia. De fet, la filosofia és ajudar a resoldre aquestes situacions sobrevingudes i no que l’ajuda es mantingui. “La mitjana de temps de l’ajut són de tres a sis mesos”, va indicar la secretària d’Estat, que va recordar que l’ajut és renovable “si la situació persisteix”. Quant al perfil de l’usuari, va manifestar que és divers, “famílies monoparentals, famílies tipus amb fills”, i va insistir en el fet que sovint el nexe d’unió és que despeses extraordinàries posen en una situació complicada economies domèstiques febles.
La secretària d’Estat va insistir que la voluntat és ser àgils, però també crear un sistema que tampoc no sigui discriminatori. De fet, es demana que les targetes tinguin un disseny idèntic a les que puguin tenir els establiments per als seus compradors per tal de no generar diferències amb els usuaris d’un ajut.