Reactivació en el sector

Un 32% més de turistes russos van visitar el país durant l'hivern

Els ‘tour operators’ que operen amb visitants de Rússia en porten un 31,45 per cent més respecte a la temporada d’hivern anterior

Un 32% més de turistes russos van visitar el país durant l'hivernFernando Galindo

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

El turisme rus està agafant de nou embranzida i és de llarg el mercat estranger que més creix en nombre de turistes al país i amb dades d’Andorra Turisme, la temporada 2016-2017 van arribar gairebé 18.000 turistes d’aquesta nacionalitat, un 31,45% més que en l’anterior. De moment es concentren en els operadors turístics però com confia Manel Ara, president de la Unió Hotelera (UH), això només és el principi, “els nostres associats ens informen que els russos han crescut entre un 20% i un 25% en el mercat dels operadors. De totes maneres, estem segurs que l’any que ve també en vindran més de manera lliure”. El cònsol honorari de Rússia, Pere Joan Tomàs, confirma les bones dades d’aquest mercat, però avisa que les visites grupals seguiran sent primordials, ja que “tenen el problema de l’idioma. És cert que els hotels i les botigues del país estan agafant residents que dominen aquesta llengua, però molts dels turistes no parlen ni tan sols l’anglès, així que els és molt més senzill venir en grup”. Tomàs també confia de mantenir el creixement d’aquests turistes al país, ja que Andorra és “un destí que els agrada molt. A l’hivern especialment, però també a l’estiu. Molta gent va a la costa espanyola a passar uns dies de vacances i després decideix pujar fins aquí per passar com a màxim una nit a la muntanya”.

Perfil del turista

El client rus que ve avui en dia té poc a veure amb la persona amb un poder adquisitiu altíssim com hi havia fa uns anys. Segons Ara, “des de fa uns temps sembla com si s’hagués democratitzat el turisme allà. Tenim més famílies i parelles que abans. De totes maneres, això també fa que baixi el seu poder adquisitiu i, per tant, també la seva despesa”. De la mateixa opinió és el cònsol honorari, que la veu en la línia del turista espanyol o francès. “Aquí fa anys venien les elits, els primers que van fer diners just després del comunisme, i gastaven molt, però ara tenen un perfil similar al de qualsevol altre turista. Compren sobretot productes de marca perquè allà són molt més cars”, explica Tomàs.

El sector va patir un retrocés molt important fa pocs anys arran de la crisi del ruble. Des de la Unió Hotelera recorden que “a partir del 2014 vam perdre el 60% d’aquest turisme”, manifesta Ara. Tomàs, per la seva banda, va donar les raons, ja que “abans d’aquesta crisi pagaven per un euro 42 rubles, però després va pujar fins als 100, de manera que tot els costava 2,5 vegades més i no podien venir”. Tot i així, Tomàs es mostra confiat pel futur. “Encara queda per arribar a les xifres de fa tres anys, però amb les dades d’aquest any es nota un canvi de tendència i, tenint en compte que amb prou feines han vingut 20.000 turistes i que a Rússia hi viuen 144 milions de persones, encara ens queda molt per créixer”, va dir Joan Pere Tomàs.

Andorra Turisme va invertir 819.000 euros en tour operators i els va reportar un total de 317.467 visitants, que representen un increment del 3,64%, unes dades millors que les de l’any anterior, ja que es va fer una despesa molt menor, gairebé 150.000 euros menys, però en canvi van venir 12.000 turistes més. Com sempre, el mercat espanyol és el més nombrós, amb 240.982 visitants, un 5,66% més que l’any passat. Tot sol representa dues terceres parts del total i per això Andorra Turisme hi va destinar un esforç publicitari important.

A la societat pública li van cridar especialment l’atenció els bons resultats obtinguts als països que formen el Benelux, perquè van tenir un creixement del 7,5% i ja representen 3.000 visitants, però si d’increment es tracta, Polònia és l’únic que li fa ombra a Rússia, ja que va pujar un 32,05% i també frega els 3.000 turistes.

Per contra, la Gran Bretanya (-12%) i sobretot Israel (-23%) van ser els països d’on més visitants van deixar de venir.

tracking