Turisme
Dubtes sobre la viabilitat de crear un circuit de ràfting a Sant Julià
FEDA es desentén del projecte i diu que desconeix si serà factible o no
Interrogants i incerteses sobre el projecte de ràfting al riu Valira que promou el comú de Sant Julià de Lòria. Un circuit gestionat per Naturlandia que sortirà des de l’hotel Imperial i acabarà prop de la frontera i que la corporació vol que tingui activitat des del març fins a l’octubre. FEDA, que regula el cabal del riu a través de la presa que hi ha a la central hidroelèctrica del llac d’Engolasters, es desmarca del projecte i desconeix si pot arribar a ser factible o no. El director de l’ens, Albert Moles, va assegurar en declaracions al Diari que “no tinc ni idea de si pot ser viable” perquè “no sé com s’ha plantejat”, ja que segons va assenyalar el comú no els ha facilitat els detalls tècnics del projecte i per tant no saben com funcionarà i si la companyia haurà de tenir algun paper per incrementar el cabal del Valira. “Aquest tema no està clar ni tancat i ara per ara des de FEDA no tenim cap posició clara” a favor o en contra, va resoldre Moles.
Amb tot, el rol de la companyia seria limitat, ja que l’activitat de la central hidroelèctrica influeix en els trams del riu propers, de manera que al punt de Sant Julià l’impacte és més reduït, ja que l’aigua que regula la companyia és poca comparada amb la de la zona d’Escaldes-Engordany, la més condicionada per l’activitat de FEDA. A partir d’Andorra la Vella, l’afectació es redueix.
Es desentén del projecte
Moles va destacar en aquest sentit que FEDA no té cap competència envers el projecte de ràfting lauredià i que aquesta únicament cau en el comú, que és qui “porta el projecte i qui l’ha de defensar”. “Nosaltres difícilment podem parlar del seu projecte”, va manifestar Moles, el qual va indicar que no tenen previst ni “en cartera” interessar-se per l’activitat ni demanar informació tècnica sobre el funcionament i les necessitats de cabal per poder practicar ràfting al Valira. “Ho han de promoure ells, no podem fer el que no ens pertoca. Si ho promouen ja actuarem, però són ells qui ho han d’explicar”, va insistir. Moles es desentén així d’un projecte que ara fa un any, quan es va plantejar un circuit de ràfting des d’Escaldes-Engordany fins a la frontera va saludar oferint fins i tot de fer canvis en els horaris de producció elèctrica per tal de fer créixer la quantitat d’aigua en hores concretes per poder fer baixar les barques. Un factor que ajudaria molt a l’estiu quan el cabal és més baix.
Poc rendible
Des del món del caiac alerten de la inviabilitat de practicar ràfting al Valira i veuen només possible el projecte si està concentrat en un tram reduït i si s’hi practiquen altres activitats, com ara canoa o caiac. Didier Aleix, antic president de la Federació Andorrana de Caiac, seria “una aberració” plantejar un circuit de ràfting llarg, tal com s’havia dit inicialment, perquè és “molt agosarat i tindria un preu fora de sèrie i no seria rendible”, a més de ser “perjudicial per al riu”. Segons diu, seria “difícil” fer-hi ràfting perquè el Valira té poc cabal. És per això que qüestiona especialment que es pugui allargar la temporada de ràfting de març a octubre que durant els mesos d’estiu encara hi ha menys cabal.
D’aquesta manera, aposta per fer una cosa “només a Sant Julià i sense tocar massa el riu”, com ara un estadi d’eslàlom de 500 metres, que és “fàcil de fer”, s’hi poden practicar diferents modalitats esportives, atrau molta gent i no competiria amb l’Alt Urgell. “No em sembla que calgui fer grans obres”, va dir, ja que “un estadi d’eslàlom funcionaria bé”. En aquest context, considera que “un projecte ben pensat sí que tindria cabuda a Sant Julià” i descarta el ràfting, que veu més com “un complement”, ja que realment només es podria practicar durant unes èpoques molt concretes i aquesta activitat per si sola no se sostindria, afirma.