Demandes a educació

Reclamació per regular l'accés a llocs de direcció a les escoles

El col·lectiu destaca que estan en situació provisional i que no han estat formats per ocupar aquests llocs de responsabilitat

Reclamació per regular l'accés a llocs de direcció a les escolesFernando Galindo

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

El Sindicat d’Ensenyament Públic (SEP) reclama al ministeri que acabi amb l’eventualitat dels càrrecs directius de les escoles del sistema andorrà i apliqui un model per regularitzar-los. La primera opció que ha plantejat és la convocatòria d’un edicte “perquè se n’ha fet un de professors, un de col·laboradors, i entenem que se n’ha de fer de càrrecs directius, totes les persones amb responsabilitats afegides, perquè fa molts anys que no es convoquen”, afirma el secretari general del sindicat, David Garcia, en declaracions a la ràdio del Diari. I hi afegeix que és una petició que ja s’ha plantejat a Educació “i no ho té previst”.

Garcia destaca que els llocs de direcció estan ocupats per “professors o mestres en adscripcions temporals indefinides i pot ser que hi siguin fa 10 o 12 anys i que hi continuïn, i entenem que s’han de consolidar les places i que aquestes persones deixin de ser el que eren i esdevinguin titulars de la plaça o a veure com ho vol fer el ministeri”. I és que el màxim responsable del SEP assenyala que hi pot haver altres fórmules per regular aquestes places amb responsabilitat afegida. Entre les opcions hi ha la de l’edicte, però també com a ascens de la carrera professional o com es fa a Espa­nya, “formant un equip, amb un projecte de centre que es presenta i ha de ser votat pel claustre i es renova”.

PLUS AMB LES AVALUACIONS

Una de les alternatives és que les places puguin continuar sent temporals i que s’assoleixin per mèrits, “i potser és un valor afegit que docents d’aula que toquen realment la docència puguin anar renovant aquests llocs”, valora David Garcia, per afegir que si està ben reglamentat dins de la carrera professional “pot ser un plus per formació per la nota obtinguda en les avaluacions, i la persona que tingui la titulació requerida per formar part d’un equip directiu i les notes que arribi a ocupar aquests càrrecs”.

Des del col·lectiu s’alerta que els mateixos professionals que tenen llocs de responsabilitat els expliquen “que no se’ls ha format per ser directors ni per ser caps d’estudis i, a més, són ells els que avaluen els eventuals i qui diuen que uns tenen millor criteri que uns altres”, apunta la secretària de Finances del SEP, Anna Papió. I reitera que en la situació de provisionalitat actual “queda tot molt diluït i són places que creiem des d’aquesta junta que haurien d’estar més reglamentades, d’una manera o una altra”, ja que assegura que de les vuit escoles de primària de l’ensenyament andorrà “els fixos són molt pocs, tres o quatre caps d’estudi i directors, i no sabem per què aquesta gent ha estat triada per fer això, ni amb quina voluntat, ni durant quants anys, i suposo que ells també volen consolidar aquesta plaça o no”.

Papió adverteix que l’eventualitat dels responsables dels centres educatius de l’Escola andorrana té certa repercussió en les tasques que desenvolupen. Remarca que “la gent està fent la feina molt bé estigui en el càrrec que estigui i ho lluita, però hi ha coses que ajudarien a fer que aquesta feina fos encara millor”. I es refereix a l’afectació que té per planificar projectes de les escoles. “Els equips directius també pateixen si al setembre tornaran a tenir aquell càrrec, perquè no està reglamentat i és temporal, i això fa que el cap d’estudis no pugui implicar-s’hi tant perquè potser vol implementar un projecte que s’ha de fer a quatre o cinc anys vista i no sap quants anys ocuparà el càrrec”.

El resultat d’aquesta situació, segons la responsable de finances del SEP, és que “tot això crea cert neguit del qual crec que el ministeri n’és coneixedor, i crec que s’ho està plantejant”, i asse­nyala que espera que tant les noves lleis de Funció Pública com la del cos d’ensenyament “ajudaran a fer que això arribi a bon port, perquè nosaltres lluitem per la qualitat educativa i de vegades hi haurà coses per la qualitat educativa que no ens agradaran com a treballadors, però ha de ser així”.

Els responsables del SEP destaquen que el ministeri d’Educació està complint amb les previsions de convocatòries de places fixes que havia anunciat. “De moment s’han convocat 40 places i en tota la legislatura han de ser 100 i en aquest aspecte no hi ha res a dir”, puntualitza Garcia, i recorda que cert nombre d’eventuals hi seran sempre “perquè el nombre d’alumnes canvia i comencen a sobrar docents, i si tots fossin funcionaris tindríem un gran problema”. Per concloure que “és evident que s’han de continuar traient edictes, però s’ha de veure quins”, i insistir que calen els de llocs directius.

COL·LABORADORS QUE L'ANY QUE VE NO TINDRAN FEINA

El SEP es mostra preocupat per la situació dels col·laboradors que feia anys que desenvolupaven la tasca i “no han pogut entrar amb l’edicte i l’any que ve no tindran feina”, recalca Papió, bé per no superar-lo o perquè n’hi ha uns 60 d’aptes i només 21 places per cobrir. I exposa que s’ha convocat un edicte intern en què es prioritzava ser andorrà “i hi ha gent que no s’ha pogut presentar i ha passat molta gent d’altres ministeris que tenia la titulació requerida”. Des del col·lectiu es reclama que l’antiguitat dels candidats que ja ocupaven llocs de treball per als que estan sortint edictes s’hauria de tenir més en compte. “Som més crítics i dins del barem que han posat haurien de tenir més pes a la nota final. Ara són uns barems que serveixen en cas d’empat”, afirma la tresorera del SEP, que demana que l’antiguitat es mantingui en l’àmbit salarial per a l’eventual que es converteix en funcionari.

tracking