funció pública
Empleats del mateix rang i inferior avaluaran la feina dels funcionaris
El període d’activitat dels treballadors a les comissions de serveis s’allargarà als sis anys
Les valoracions de la gestió de l’acompliment dels funcionaris i treballadors públics les realitzaran treballadors del mateix nivell i també de nivells inferiors, a banda dels caps. La reforma de la llei de la Funció Pública que ultima Govern preveu que les avaluacions del sistema que mesura el rendiment i l’assoliment dels resultats i el perfil competencial la facin tant els comandaments com els iguals, i també els membres de l’equip que el funcionari tingui a càrrec. D’aquesta manera, es passarà d’un sistema de 180 graus, on únicament era el superior qui avaluava, a un sistema de 360 graus, on hi intervindrà tot l’entorn laboral del funcionari.
La voluntat de la ministra de Funció Pública i Reforma de l’Adminsitració, Eva Descarrega, és que les valoracions siguin més objectives i equitatives. L’avaluació tant de competències professionals com dels objectius a assolir, i la qualitat i quantitat de treball realitzat es farà cada sis mesos o un any, i el pagament serà bianual i no consolidable. L’executiu elaborarà un reglament expressament dedicat a la gestió de l’acompliment un cop l’avantprojecte per modificar la llei de la Funció Pública entri a tràmit, circumstància que la ministra preveu per a final d’any.
Un altre dels canvis que recull l’esborrany que es presentarà al setembre als grups parlamentaris, al personal de l’administració i als sindicats, després que la setmana passada es tanqués la fase de consultes, afecta el sistema de mobilitat. Les places a les comissions de servei, en què el funcionari canvia de departament per cobrir un projecte temporal o per raons de necessitat de cobertura d’un servei puntual, passaran de poder ser ocupades per un termini de tres anys a sis anys. Concretament, el trasllat de l’empleat, que podrà ser tant obligatori com voluntari, podrà allargar-se fins a un màxim de quatre anys prorrogables a sis (ara és de dos anys prorrogables a tres).
El transvàs de treballadors entre administracions públiques diferents, nacionals o estrangeres, serà voluntari. L’administració podrà reubicar un funcionari de manera obligatòria si els llocs de treball són similars, amb el mateix nivell de classificació i família, i també per tancaments de servei o raons mèdiques, disciplinàries o de necessitats d’urgència. Si ho vol, un empleat també es podrà canviar de departament o àrea després de fer una entrevista amb el director de la plaça de destinació i aquest el validi.
Pel que fa als complements salarials per antiguitat, passaran de revisar-se cada tres anys a fer-ho cada cinc i la compensació serà l’equivalent a la del trienni, mentre que el complement dels càrrecs directius deixarà de ser fix i es limitarà a cinc anys després de deixar el càrrec. També hi haurà complements de lloc, de grau personal –que retribueix la progressió en la carrera professional i és consolidable– i de productivitat –la bona gestió de l’acompliment, que no serà consolidable–. Es mantindran els complements específics dels cossos especials, el complement d’absorció que recull les diferències salarials i el de responsabilitat directiva (a partir de cinc anys al càrrec).
ELS FETS
Els caps ja no seran els únics que valoraran la gestió de l’acompliment. També ho faran els treballadors del mateix nivell i de nivells inferiors.
Les places a les comissions de servei passaran de poder ser ocupades per un màxim de tres anys a quatre (prorrogables a sis).
Un funcionari podrà ser reubicat obligatòriament en un lloc de treball similar. El canvi voluntari serà prèvia entrevista amb el cap.
Els complements per antiguitat es revisaran cada cinc anys i no cada tres. Pel que fa al complement dels càrrecs directius, deixarà de ser fix i tindrà una validesa de cinc anys.