Benestar

L'atenció a domicili vol créixer a 377 usuaris

Des del juliol Afers Socials ha atès 17 casos nous i 43 més estan en fase de valoració

L'atenció a domicili vol créixer a 377 usuarisSFG

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

El Govern vol passar dels 204 usuaris que atén actualment el servei d’atenció domiciliària a 377 una vegada la gestió ja ha estat centralitzada. Els set cònsols i el ministre d’Afers Socials, Xavier Espot, van signar ahir els convenis pels quals es fa efectiu el traspàs de la gestió del servei, que actualment atén l’1,9% de la població major de 65 anys del país. En aquest sentit, el ministre va anunciar que l’objectiu és potenciar la demanda entre els padrins per tal d’arribar a atendre el 3,5% dels més grans de 65 anys.

Una altra de les fites, va destacar Espot, és incrementar les hores d’atenció. Actualment els treballadors del SAD atenen els usuaris durant una mitjana d’1,06 hores a la setmana. Una cobertura que Govern vol ampliar a les 1,5 hores setmanals i arribar a les cinc –aquí es fixa el topall– en els casos més greus. A banda, amb la centralització del servei s’ha homogeneïtzat el preu del servei –que és gratuït per als ciutadans sense recursos– als nou euros l’hora, quatre euros menys del cost real.

184 casos en total

El ministeri d’Afers Socials es fa càrrec de la gestió de l’atenció a domicili que prestaven comuns i també el SAAS ja des del juliol, quan es va delegar el servei. En total van cedir 184 casos i també 32 treballadors que ja formen part de la plantilla de Govern. A banda d’aquests 184 usuaris, des del juliol l’executiu ja ha atès 17 casos nous i n’està valorant 43 més, segons va explicar Espot, que també va donar a conèixer que s’ha produït un increment de 41 hores setmanals d’atenció.

El titular d’Afers Socials va remarcar que la finalitat és “mantenir i potenciar l’autonomia de la gent gran” i que “hagi de recórrer a la residencialització en casos extrems”. Per assolir els objectius i incrementar tant l’atenció com el nombre d’atesos, Espot va destacar que l’any que ve es contractaran més treballadors i es plantejarà l’externalització del servei nocturn i de caps de setmana. I va avançar que també haurà d’augmentar el pressupost. El capítol més important és el destinat a despeses de personal, d’uns 800.000 euros.

Satisfacció als comuns

Espot va assegurar que el traspàs ha estat “ordenat” i va agrair la cooperació i “les facilitats” dels cònsols. De la banda de les corporacions, el cònsol major de Canillo, Josep Mandicó, va posar de manifest que “la principal preocupació” dels cònsols era que el traspàs es fes mantenint els mateixos criteris, fet que, segons va asseverar, s’ha aconseguit a través de les diferents negociacions i trobades que han mantingut les dues parts.

A més, va indicar que els comuns estan d’acord amb els plans i objectius de l’executiu, tant d’ampliació de recursos com de plantejar recórrer a l’empresa privada. “Hem arribat a un document on tots ens sentim còmodes”, va assegurar, tot i que va subratllar que “estem bastant lluny” de poder arribar al 3,5% de cobertura. Sobre l’externalització del servei en determinades casuístiques, va afirmar que les corporacions hi estan d’acord, “no perquè s’externalitzi el servei serà pitjor o diferent”. “Estem convençuts que el Govern es preocuparà que això realment es faci bé. Buscarà les fórmules perquè el servei sigui el mateix que fins ara”, va sentenciar, tot afegint que “hem de mirar que les persones tinguin el mateix servei que tenien o si pot ser millor”.

Mandicó va reconèixer que hi ha hagut “una discussió bastant important” entre els cònsols sobre el fet que s’hagin de fer càrrec del cost del servei fins a final d’any. “Ha estat una part important de la discussió. S’ha discutit molt si alguns comuns se n’havien de fer càrrec de seguida o no”, va indicar, recalcant que malgrat tot s’ha assolit el consens.

tracking