Política

La reforma de transferències penalitzarà els censos 'inflats'

Les parròquies que el tinguin un 5% per sobre de l’estimat pel Govern rebran els diners en funció d’aquesta població i no de la que tinguin registrada

La reforma de transferències penalitzarà els censos 'inflats'Fernando Galindo

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

El text remès pel Govern als grups parlamentaris relatiu al projecte de llei de modificació de la Llei qualificada de transferències als comuns preveu que el 26% dels recursos d’imputació generals –aquests diners representen 44 dels 55 milions d’euros que rebran els comuns l’any 2018 si el Consell General aprova la reforma– s’atorguin a les parròquies tenint en compte la població. Cada comú rebrà una part d’aquests diners de manera proporcional a la població registrada. La rebran si a l’hora de comparar la població registrada per les corporacions amb l’estimada pel Govern el diferencial és inferior al 5%. Els diners que rebria la parròquia que igualés o superés aquest percentatge del 5% es calcularien a partir de la població estimada i no pas de la registrada.

A 31 de desembre de l’any passat la població estimada pel Govern era de 71.732 persones, mentre que la suma de la registrada pels diversos comuns s’elevava als 78.264 ciutadans. Totes les parròquies tenien censades més persones que les estimades per l’executiu i només dues (Andorra la Vella, amb el 3,2%, i Escaldes-Engordany, amb el 3,3%) no igualaven o superaven el llindar del 5%. Gairebé l’igualava Ordino, amb el 5,09% de diferencial, i Sant Julià de Lòria es trobava a prop del límit, amb un 7,1%. Encamp (12,5%), la Massana (16%) i Canillo (18%) eren les parròquies que tindrien més inflat el cens i a les quals més penalitzaria aquesta mesura del canvi legislatiu.

Canvis en la imputació general

El text del projecte de l’executiu de modificació de la llei ha canviat, tot i que de forma molt minsa, els percentatges per repartir aquests 44 milions respecte al que s’havia proposat inicialment a les reunions que es van mantenir amb els comuns i els grups parlamentaris. Així, la partida que es repartirà a parts iguals cor­respondrà al 31% d’aquests diners, un punt més del que s’havia parlat. També s’incrementa un punt la partida de població (26%) i la de criteris demogràfics (16%), és a dir, la que tindrà en compte la suma de la població infantil i de la gent gran per repartir els diners de forma proporcional.

La partida que té en compte la superfície territorial de cada par­ròquia per repartir els diners proporcionalment es queda igual, és a dir, en un 20%. L’increment de les primeres tres partides l’assumeix la que té en compte el nombre de pernoctacions de turistes, que baixa del 10% al 7%.

Recursos de redistribució

El 20% del 55 milions que es transferiran del Govern a les par­ròquies el primer any d’entrada en vigor de la modificació de llei –anomenats recursos de distribució sostenible– es repartiran en tres partides diferents a raó d’un terç cadascuna, tot i que els primers dos anys (2018-2019) un 20% anirà a la de política d’inversió sostenible, un altre 20% a la de compromisos adquirits i el 60% restant a la de solidaritat i particularitats parroquials.

Per rebre part dels diners, els comuns hauran d’informar el Govern abans del 15 de març de l’estat dels treballs per elaborar el cadastre i les seves normatives i de si ha exigit a tots els ciutadans el pagament dels tributs.

REVISIÓ ABANS DE CINC ANYS

El text insta el Govern que, com a molt tard abans de cinc anys de la entrada en vigor de la modificació de la llei, i després de consultar amb els comuns, elabori un informe sobre l’avaluació del funcionament dels criteris i paràmetres de repartiment establerts amb referència als recursos de redistribució sostenible, així com respecte a la correspondència entre ingressos i despeses en el desenvolupament de les competències comunals. Per tal d’assegurar la capacitat econòmica dels comuns es deixa oberta la porta a modificar la llei en un termini de cinc anys.

tracking