parc d'animals

El comú projecta una tirolina de 3,5 milions a Naturlandia

El projecte de Naturlandia per a la pròxima atracció preveu unir les cotes 2.000 i 1.600 amb un giny amb diverses places

El comú projecta una tirolina de 3,5 milions a NaturlandiaXavier Pujol

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

La tirolina que Naturlandia contempla com a la nova gran atracció del parc té un cost aproximat de 3,5 milions d’euros, fet que provoca recels entre part de la majoria comunal de Laurèdia en Comú. El projecte preveu que la tirolina, una de les més llargues d’Europa, uniria les cotes 2.000 i 1.600 amb una capacitat que en principi hauria de ser de sis places. El cònsol, Josep Miquel Vila, i Naturlandia aposten per aquesta atracció amb l’objectiu d’aconseguir que es construeixi amb finançament exterior. La voluntat és que sigui un privat qui la faci i la pagui amb fórmules de retorn posterior. Un dels motius del cost tan elevat del giny és que es busca que sigui per a sis persones, quan normalment les grans tirolines són de menys places. Fonts properes al parc van indicar que una tirolina molt llarga de només una o dues places podria provocar cues massa llargues el dia de grans afluències.

La tirolina passaria a ser la més gran dels Pirineus, tot i que lluny de les més importants del món.

La més llarga es troba al parc natural de Toro Verde, a Puerto Rico, i té una llargada de 2,2 quilòmetres i una velocitat màxima de desplaçament de 110 quilòmetres per hora. Al Parc Aventu- ra Amazonia Villanúa-Pirineos, prop de les estacions de Candanchú i Astún, als Pirineus aragonesos, hi ha la major tirolina del Pirineu, amb més de 160 metres de longitud. Un bon gruix dels parcs naturals en tenen.

Una part de la majoria creu, però, que es tracta d’un preu molt alt i que al final el projecte pot acabar tenint cost per al comú, com a garant dels dèficits i deute generats pel parc. També hi ha dubtes sobre la rendibilitat de l’atracció, perquè veuen complicat que qui exploti l’atracció pugui amortitzar la inversió.

Contenció versus “salt”

Una part important de la majoria de Laurèdia en Comú, segons fonts del comú, no té gens clara la línia per la qual aposta el cònsol respecte a una visió expansiva de Naturlandia. Segons aquestes fonts, són més proclius a la contenció de la despesa com a camí més evident per tal de fer el parc sostenible i poder aspirar a eixugar dèficit.

Josep Miquel Vila i el director del parc, Enric Ordóñez, estan convençuts que a Naturlandia li cal un salt endavant en el nombre de visitants perquè el parc sigui rendible. El cònsol ja va xifrar al març aquest nombre de visitants entre trenta i quaranta mil nous clients. Vila considera que aquests clients de més “ens ajudarien a acabar de saltar aquesta petita barrera i fer de Naturlandia alguna cosa que sigui sostenible i no pesada per al comú”. Per assolir aquesta fita plantegen que són necessaris els tres projectes complementaris previstos: el de la tirolina, l’espai Toni Bou i el recor­regut de ràfting. Dels tres, la voluntat és que els dos primers, amb major despesa, els financin els privats. En el cas de la tirolina seria el mateix que la construiria, mentre que en l’espai Toni Bou es pretén que el paguin sponsors. Aquest últim seria una zona perquè “grans i petits s’iniciïn en la pràctica del trial en un entorn on de tant en tant podrem veure el campió mundial entrenant i fent master classes”, segons ja havia explicat Vila. El ràfting sí que està previst que es financi des del comú lauredià, amb un pressupost d’uns 800.000 euros. El tram entre l’hotel Imperial i la zona propera a la frontera passaria a formar part de les activitats que Naturlandia ofereix als clients.

L'ORIGEN DE LES 'TIROLESES'

Les tirolines, també anomenades tiroleses en altres indrets, tenen el seu origen en una tècnica de salvament utilitzada pels cossos de rescat de l’exèrcit italià a la regió dels Alps que es troba al Tirol.

Es tracta d’un mètode a través del qual s’utilitzen cables, cordes, corrioles, mosquetons i arnesos per esquivar grans desnivells d’una manera ràpida i fàcil. Com més pronunciat és aquest desnivell i més llarg és el cable, major és la velocitat que s’aconsegueix. Actualment, les tirolines són un dels elements més populars a tot el món per a la diversió en família en plena naturalesa i també per als amants de les aventures extremes.

tracking