atenció social

La meitat de les queixes que rep el Raonador es resolen a favor de l'afectat

Els expedients que afecten la CASS se solucionen en un 20% i els que concerneixen l’administració general en un 40%

La meitat de les queixes que rep el Raonador es resolen a favor de l'afectatFernando Galindo

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Al voltant del 50% de les queixes que rep el Raonador del Ciutadà es resolen a favor de l’afectat. En el cas dels expedients que concerneixen l’administració general i a la CASS, els dos organismes que acumulen la majoria de demandes, el percentatge de resolució baixa al 40% en el primer cas i al 20% en el segon, segons va explicar el Raonador, Josep Rodríguez, en una entrevista al Diari. Rodríguez va assegurar que es tracta de percentatges similars als dels seus homòlegs europeus i va destacar que la resposta sol ser positiva i quan no, és perquè la llei avala l’actuació dels ens. A més, va valorar positivament que el nivell de resposta de les entitats públiques i parapúbliques a les quals es dirigeixen les demandes sigui pràcticament total.

Un altre sector que rep moltes queixes és, a més de la Seguretat Social i el Govern, la justícia. En aquest cas el Raonador trasllada les sol·licituds al Consell Superior de la Justícia, que s’ocupa de donar-hi resposta. Pel que fa a la CASS, la majoria de demandes fan referència a pensions d’invalidesa i de jubilació o bé a l’atenció a l’usuari. “Mirem d’evitar que la gent arribi a la Batllia perquè n’hi ha molta que podria obtenir una resposta positiva però no hi acudeixen per evitar els costos”, va assenyalar Rodríguez, que va precisar que hi ha casos en què la CASS rectifica però n’hi ha d’altres en què “es demostra que la llei li permet obrar de la manera en la qual ha obrat”. Pel que fa a l’administració general, les sol·licituds se centren en problemes relacionats amb la concessió d’ajuts socials.

Un 30% més de queixes

Les atencions realitzades pel Raonador han experimentat un creixement del 30% d’ençà que Rodríguez està al capdavant de la institució. L’any 2011 es van realitzar 1.176 entrevistes i es van tramitar 249 expedients, mentre que l’any passat aquestes xifres van pujar a les 1.208 i 351. En total, des del 2011 fins a l’agost del 2017 s’han fet 8.300 entrevistes i 2.040 dossiers, que corresponen a queixes tramitades amb resposta. “L’augment ha estat considerable”, va afirmar Rodríguez, que recalca que “alguns anys, com ara els de la crisi, es va notar més la diferència” perquè “van créixer els problemes de tipus social”. “Quan hi ha escassetat els problemes de sempre augmenten”, va palesar, remarcant que hi va haver més demandes relacionades amb ajuts, beques, gent gran o famílies monoparentals.

La sala vis-a-vis, pendent

Un dels informes que Rodríguez ha tingut a la taula durant la seva etapa com a Raonador ha estat la presó, especialment l’absència de sala vis-a-vis. Una mancança que, va lamentar, encara no té solució. “Els sis anys que portem hem demanat una solució al vis-a-vis, però no ens han dit quan estarà”, va relatar, deplorant que s’ha aconseguit posar solució a tots els problemes del centre penitenciari menys aquest. “L’únic que no hem aconseguit és el vis-a-vis. Diuen que estan preparant els espais però ja fa temps que els estan preparant”, va narrar.

El Raonador visita cada deu o quinze dies les instal·lacions de la Comella a demanda dels interns, que li traslladen les seves queixes. Demandes que corresponen a problemes amb les visites que reben, si els fills els poden visitar o no o també incidents amb altres presos amb els funcionaris de la mateixa presó. Tot i que hi ha un servei d’assistència intern, els presos “de vegades no hi estan conformes o pensen que no estan ben atesos”. “Les queixes són molt variades, però a totes s’hi posa solució. L’únic que queda és el vis-a-vis”, va recalcar.

LA MANCA DE PISOS DE LLOGUER I ELS SOUS BAIXOS, LES PRINCIPALS PROBLEMÀTIQUES

Rodríguez va apuntar que els principals problemes que hi ha actualment a la societat andorrana són la manca de pisos de lloguer i els sous baixos. Una casuística, la primera, que ha anat a l’alça els últims dos o tres anys, segons va remarcar. “Cada vegada hi ha més casos. La gent ve explicant que els volen treure del pis”, va dir, un fet que va atribuir al fet que “hi hagi propietaris que volen dedicar els pisos a ús turístic”. També va destacar que hi ha propietaris que mantenen els pisos tancats fins que pugi el preu del lloguer. “Hi ha una sèrie d’aspectes que fan que el problema de l’habitatge sigui un problema greu”, va sentenciar. Amb tot, va dir que confia que el Govern hi podrà intervenir i “prendre solucions per mitigar aquest problema”. Aquest “és el problema més greu que hi ha en aquest moment”, juntament amb els sous baixos, “els que més pateixen la població d’Andorra”, va asseverar.

El Raonador va incidir també en les pensions, algunes de les quals són “molt baixes” però cor­responen al que s’ha cotitzat. En aquest sentit, va fer palès que una solució seria plantejar una pujada de les cotitzacions per garantir una jubilació digna.

ELS MENORS D'EDAT PODRAN RECÓRRER AL RAONADOR

Els menors d’edat a partir dels 12 anys podran acudir directament al Raonador sense haver d’anar acompanyats d’un major d’edat amb els canvis que es faran a la llei que regula el funcionament de la institució. L’executiu va aprovar al juny el projecte, que amplia les funcions del Raonador amb noves atribucions, com la d’atendre les persones amb diversitat funcional o les víctimes de violència masclista, racista o per discriminació. Rodríguez va assegurar que es tracta d’una “reforma total”, perquè fins ara no es podia actuar i en canvi en el futur els casos es podran portar directament a la fiscalia, fet que “donarà més valor afegit a la institució”. Rodríguez va assegurar que a partir d’ara “la figura del Raonador tindrà una capacitat de solució més gran a les seves mans”, i va indicar que els canvis legals hauran d’anar acompanyats d’una major dotació pressupostària per a la institució.

tracking