turisme
La Wi-Fi i la comoditat del llit dels hotels són les queixes més habituals dels clients
La Unió Hotelera considera que les valoracions dels establiments a Internet són positives
La comoditat del matalàs i la qualitat en la connexió Wi-Fi són els dos aspectes dels hotels que presenten més queixes per part dels usuaris. Així ho explica el vocal de la Unió Hotelera (UHA), Joan Andoni Azurmendi després d’analitzar les avaluacions dels usuaris a la xarxa. Són dos punts que els establiments també tindran en compte a l’hora de millorar per afrontar amb més garanties el test de reputació online a què els vol sotmetre el Govern. L’avaluació, que s’emmarcarà dins de la nova Llei d’allotjaments, permetrà classificar la qualitat dels establiments i podria fins i tot fer perdre o guanyar estrelles.
“[Els matalassos i la Wi-Fi] són els punts que els últims anys han tingut més queixes”, reconeix Azurmendi, que assegura que la Wi-Fi és considerada per a tothom “imprescindible”. “Els empresaris es preocupen perquè la Wi-Fi sigui el millor possible, perquè era una de les causes que els clients valoraven moltíssim, més del que ens esperàvem”, assegura.
Pel que fa a la comoditat del matalàs, Azurmendi considera que cal ser prou “autocrítics perquè el matalàs sigui un objecte perquè la gent tingui un bon son. Alhora, considera que no es pot calcular la periodicitat amb la qual els establiments han de canviar els matalassos, ja que l’ús va en funció de la freqüentació de l’hotel i de l’habitació en concret.
Pel que fa a la puntuació mitjana de 8 als hotels del Principat a la xarxa, Azurmendi creu que és “bona”. “Els hotels d’Andorra tenen un prestigi a nivell de valoració online important”, explica Azurmendi, que creu que cal seguir treballant en aquesta via i evitar un excés de relaxació. “Això no vol dir que ens hem de confiar i dir que som meravellosos”, afegeix. Azurmendi creu que també cal tenir en compte que els qüestionaris d’avaluació “sempre els contesta qui està més content i qui no ho està, però qui té un grau de satisfacció mitjà és més silenciós”.
El vocal de l’UHA està convençut que els hotels del Principat estan “ben preparats”, i reconeix que els últims anys no s’han pogut invertir tants diners com s’hauria volgut a millorar els establiments a causa de la crisi. “Durant aquests anys una part molt important de l’empresariat no ha pogut destinar els fons que correspondrien a la inversió o a les millores”, admet Azurmendi, que aconsella als establiments destinar un percentatge dels ingressos dels clients a fer-ho.
El sector confia que el nou text estigui aprovat a final d’any, per la qual cosa les avaluacions sobre la reputació online es posarien en marxa. Azurmendi remarca que la reputació a Internet “ja hi és”, perquè els usuaris poden deixar les seves valoracions a la xarxa, però serà ara el Govern qui es dedicarà a contractar un servei que anirà fent comparatives i analitzant les dades. “Ens hi hem d’acostumar”, apunta Azurmendi, que en tot cas considera que no hi ha cap altre negoci més vigilat que el de l’hostaleria. “Algunes xarxes permeten que una persona que no hagi estat a l’establiment pugui donar l’opinió sobre l’hotel”, lamenta. No és el cas, però, de pàgines especialitzades com Booking, que només passa l’enquesta en cas d’haver fet la reserva, haver pernoctat a l’hotel i després de pagar. “Hi ha altres pàgines que no t’exigeixen demostrar que has estat a l’establiment, i això pot provocar que en algun moment donat algú amb mala intenció pugui fer declaracions per un tema de competència.” De tota manera, es mostra confiat que la reputació online que es farà a través d’una empresa especialitzada –que farà servir les valoracions repartides per la xarxa a través d’algoritmes– seran molt fiables.