ordre públic
Acord per posar pilons de protecció a l'eix comercial
La policia i les cònsols acorden instal·lar mitjans de protecció a les avingudes per dificultar l’accés dels vehicles
Les avingudes Meritxell i Carlemany veuran incrementada la seguretat per reduir el risc de patir atemptats terroristes. Les cònsols d’Andorra la Vella i Escaldes-Engordany, Conxita Marsol i Trini Marín, van mantenir ahir al matí una reunió amb els responsables de la policia per acordar la instal·lació de mitjans de protecció a l’eix comercial per dificultar més l’accés dels vehicles i protegir el vianant del perill d’atropellaments. El ministre portaveu, Jordi Cinca, va explicar els detalls de la reunió ahir a la roda de premsa posterior al consell de ministres i va detallar que “s’ha establert la necessitat d’instal·lar unsistema de seguretat per dificultar l’accés dels vehicles amb intenció violenta a les zones de vianants”. Cinca va explicar que tècnics d’urbanisme analitzaran sobre el terreny quins són els mecanismes que fan falta per tal que de cara a una segona reunió que segons va dir se celebrarà els pròxims dies es concretin per quines solucions s’opta finalment. Es tractarà d’“obstacles” que estaran “integrats a les zones de vianants” garantint “que es puguin moure amb facilitat” i que les dues avingudes tinguin “uniformitat” i les mesures “quedin el més ben integrades possible”.
No grans barreres
Sobre aquesta qüestió, la cònsol de la capital va revelar que no seran grans elements de privació del trànsit. “Tots hem coincidit que no volem posar grans barreres ni grans elements que distorsionin el concepte de centre comercial i llibertat de passejar de la gent”, va narrar, avançant que ella i Marín es posaran en contacte amb l’empresa que està disse-nyant el pla d’embelliment conjunt de les dues avingudes perquè analitzi el que s’ha fet en altres ciutats i a partir d’aquí decidir per quins mitjans es pot optar al país.
No obstant això, va insistir que “no hi ha cap idea” establerta i va remarcar que “som conscients que cal prendre alguna mesura però sense limitar les nostres llibertats”. “Hem de continuar vivint i funcionant amb normalitat i passejant-nos sense limitacions perquè si no es trenca el concepte de zona comercial”, va manifestar, indicant que “també es poden posar més policies”.
Elements punxants i càmeres
De la seva banda, els cònsols d’Escaldes-Engordany van indicar que mentre s’espera el projecte d’embelliment de Carlemany, ja que incorporarà solucions, s’estudiarà si es col·loquen elements pesants garantint l’accés dels serveis d’emergència. Un dels sistemes que podria incorporar-se en la futura remodelació de l’avinguda Carlemany seria la col·locació “d’unes barreres que detecten si tu hi has donat accés i si no ho has fet s’aixequen uns elements punxants” o la instal·lació de càmeres connectades a la policia. De totes maneres, l’objectiu és reunir-se amb els tècnics del comú i l’empresa guanyadora del concurs de mèrits per l’embelliment de l’eix comercial per tal d’estudiar quin mobiliari urbà i mesures acaben sent pertinents. Calvet va remarcar que “quan vam fer un carrer per a vianants ja havíem pensat en possibles eventualitats, si bé en aquell moment no penses en fatalitats”. Tant Marín com Calvet van recordar que les jardineres que van posar-se a l’entrada de l’avinguda quan va convertir-se per a vianants van ser criticades, i que “fins fa poc el comú no podia posar pivots al carrer de la Unió, perquè se li retreia que es dificultava l’accés als hotels”. Els cònsols van explicar que ara mateix l’avinguda té tres o quatre “accessos fàcils” des de l’avinguda de les Escoles, el carrer Sabadell o de la Unió, i que s’estudiarà com s’hi pot intervenir per prevenir situacions de risc, no només atemptats sinó accidents, com el camió va desfrenar l’any 1994.
OBSTACLES MÒBILS A BARCELONA
Barcelona i altres ciutats de Catalunya estan analitzant aquests dies la necessitat d’intensificar les mesures de seguretat a la via pública després dels atemptats. La junta de seguretat local de Barcelona va decidir ahir
instal·lar més obstacles mòbils en indrets de gran concentració de persones i va plantejar la possibilitat de convertir en zones de vianants llocs molt simbòlics de la ciutat o bé instal·lar-hi barreres físiques definitives. Altres poblacions com Lleida, Lloret, Calella de Mar, Calafell i Reus han optat per barreres de formigó i jardineres i, més endavant, pilons automàtics.