Sant Julià avalua crear preses al riu d'Os per fer el ràfting

La corporació considera que si es reté aigua durant els mesos abundants es podrà utilitzar per quan calgui volum a juliol i agost

Sant Julià avalua crear preses al riu d'Os per fer el ràftingFernando Galindo

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

El comú de Sant Julià de Lòria avalua les diferents opcions existents per solucionar el problema de la falta de cabal al riu Valira durant els mesos de juliol i agost i que és el principal impediment per engegar el projecte d’un circuit de ràfting. Una de les solucions que estudia el comú, segons fonts properes a la cor­poració, és crear petites preses al llarg del riu d’Os de Civís. El cabal d’aquest riu connecta amb el Valira a l’altura d’Aixovall. La idea passa perquè es retingui volum durant els mesos en què hi ha excedent d’aigua, fonamentalment del desgel, per poder-la abocar al juliol i a l’agost i així donar més alçada al cabal i garantir la pràctica del ràfting. El projecte requereix una anàlisi més aprofundida i saber quines poden ser les implicacions en l’ecosistema, més enllà de determinar quins haurien de ser els permisos per tirar-lo endavant.

Etiquetes:

Un altre dels escenaris que s’avaluen consisteix a fer més fons part del llit del Valira dins del tram lauredià on es practicaria el ràfting. Concentrar l’aigua a la part que s’utilitzaria per a la navegació també ajudaria a garantir un volum suficient. En aquest cas, també seria necessari un estudi sobre l’impacte mediambiental. La corporació, segons les mateixes fonts, està pendent de la possibilitat que FEDA ajudi en el projecte en la línia del que s’havia establert en els estudis sobre la viabilitat del ràfting. Aquest suport podria passar perquè durant l’estiu el trànsit d’aigua pogués quedar regulat de forma diferent segons les hores del dia. En els moments en què es practica el ràfting caldria que es deixés anar més aigua i que el flux passés a ser més petit al vespre i la nit.

Les obres per a l’adequació dels punts de sortida i arribada es troben actualment en pausa, tot i que ja haurien d’haver començat. La recomanació extraoficial de l’executiu respecte que el millor era descartar el projecte per la falta de cabal, ha fet que s’estigui en espera de trobar solucions.

ENFADAMENT AMB EL GOVERN PEL CANVI D'OPINIÓ

Consellers del comú de Sant Julià han mostrat el malestar amb Govern perquè considera que els ha venut amb el projecte del ràfting, ja que va ser l’executiu qui el va llançar, el juny del 2016. L’estudi que s’havia encarregat sobre la viabilitat de l’activitat va ser positiu, recorden les fonts del comú consultades, i ja es tenia clar que hi havia problemes de cabal d’aigua. Un dels responsables de l’empresa que ha guanyat el concurs, RocRoi, ja havia avançat que per disposar de suficient volum d’aigua feien falta obres i acords amb FEDA per establir una gestió que permetés més cabal en determinades hores durant els mesos d’estiu. L’estudi sobre la viabilitat, pagat pels tres comuns implicats inicialment (Andorra la Vella, Escaldes i Sant Julià) va ser fet precisament per RocRoi, l’empresa Laura Miró i un enginyer nord-americà. Es preveia un circuit de tres trams amb onze quilòmetres en total, que aniria des d’Escaldes, a l’altura de Caldea, fins a la frontera hispanoandorrana.

El comú lauredià, segons les mateixes fonts, s’ha sentit abandonat pel Govern un cop que els comuns d’Andorra la Vella i Escaldes van prescindir del projecte. Sant Julià va ser l’únic que va continuar perquè, segons les mateixes fonts, es disposava d’un estudi previ que indicava que el ràfting era viable en el tram de la parròquia. Josep Miquel Vila va apostar de forma decidida perquè considera el ràfting la millor forma de connectar les activitats de Naturlandia amb el poble, i veu el projecte com una possibilitat de donar un atractiu turístic a la parròquia.

L’enfadament amb l’executiu s’agreuja perquè quan es van quedar sols en el projecte no tan sols no se’ls ha ajudat, sinó que se’ls ha recomanat que l’abandonin perquè no hi ha prou cabal. I l’advertència arriba quan el comú ha fixat una partida de 800.000 euros per adequar el riu. Fins i tot ja s’han establert els locals per a la gestió del negoci. Tot està a punt perquè comencin les obres, i “ara diuen que parem perquè no hi ha aigua suficient”.

SEQÜÈNCIA

Juny 2016 Francesc Camp i els cònsols de la capital, Escaldes i Sant Julià posen en una barca de ràfting per simbolitzar l’acord per tirar endavant l’activitat.

Desembre 2017 L’informe sobre la viabilitat del ràfting és positiu.

Febrer 2017 Andorra la Vella i Escaldes abandonen el projecte perquè la inversió és massa costosa.

Setembre 2017 El Govern aconsella a Sant Julià que descarti el projecte.

tracking