Tornada a l'escola

El Permsea arriba al batxillerat amb el nou curs

El nou sistema educatiu s’implanta també a l’ensenyament superior i pretén incidir en l’adquisició de coneixements transversals

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Els alumnes de batxillerat han encetat curs i ho han fet amb nous paràmetres, els que recull el Pla estratègic per a la millora del sistema educatiu andorrà (Permsea), que segons el ministre d’Educació i Ensenyament Superior, Eric Jover, “és el millor sistema que podem tenir, perquè està fet escoltant els pedagogs. El gran avantatge que tenim al país és que podem implementar els nous programes de cop, sense haver de recórrer a proves pilot”. Pel ministre, el Permsea és un mètode que reuneix el millor de les reformes dels països més avançats, i es caracteritza per “estar centrat completament en l’alumne i no en l’assignatura, i a adquirir noves competències transversals, que es puguin entrellaçar i aprofundir molt més en el coneixement”.

Prop d’11.000 alumnes dels tres sistemes educatius van començar el curs escolar ahir “amb la màxima normalitat”, va comentar Jover, que també va destacar que “les dades no seran exactes fins a la setmana que ve, però ja veiem que seran estables comparades amb les de l’any passat”. A més, també va explicar que les inversions fetes als centres estaven finalitzades i havien funcionat “per­­fectament”. Aquestes obres han estat la construcció d’un pati cobert a l’escola andorrana i espa-nyola de Fiter i Rosell; la reforma de la façana del centre de primera ensenyança d’Encamp, amb criteris d’eficiència energètica; la modificació del pati de l’escola francesa d’Escaldes, i una sèrie de petites reformes a diferents centres, sobretot de pintura. En total han costat 2,3 milions d’euros i han permès “tenir uns centres perfectament accessibles i adaptats a les necessitats dels nostres alumnes”, va dir Jover. Una altra tasca que s’ha realitzat és la instal·lació de nous equipaments tecnològics, així com nous projectors i cablejat.

Anglès vehicular

No serà aquest any, però la intenció del ministre és que la llengua anglesa passi a ser vehicular a les escoles del país, però primer caldrà formar els professors, per això, Jover va informar que estan preparant unes millores que passen per “cobrir el 100% del finançament de la seva formació en anglès”. El projecte és a mitjà termini, ja que la intenció final “és introduir-lo en el sistema com una llengua vehicular més. Encara queda temps, però estem treballant en aquest sentit per fer-ho realitat com més aviat millor”, va avançar.

El curs 2017-18 serà “un repte per als docents i per als centres, però estem preparats i confiem en els professionals”, va assegurar. Finalment, Jover va assenyalar que la jornada d’ahir havia estat la “desit­jada per qualsevol ministre d’Educació, encara que també és cert que hi va haver petites incidències sense importància”.

ELS PUNTS

El Permsea arriba també als alumnes de batxi­llerat després d’haver-lo implementat gradualment en els cursos inferiors.

El ministeri d’educació ha invertit 2,3 milions d’euros per reformar i adaptar els centres i millorar-ne l’accessibilitat. Totes les obres estaven operatives ahir.

S’ha cobert el pati de l’escola andorrana i espanyola d’Escaldes, i també s’ha reformat el de l’escola francesa.

S’ha reformat la façana de l’escola de primera ensenyança d’Encamp i s’hi han fet diversos treballs de pintura.

L’anglès serà llengua vehicular al futur, però primer cal formar els professors, i per això se’ls finançarà els cursos que facin.

"PER FI ESTEM JUNTS"

Retorn a l’escola per a tots els alumnes del centre andorrà de Canillo, que creix en inscrits i arriba ja als 179. La directora del centre, Bàrbara Haytree, va haver de lidiar amb unes primeres hores complicades després de les llarguíssimes vacances d’estiu, però amb una alegria que no podia dissimular, ja que “per fi estem tots junts”, exclamava. L’escola canillenca ha passat per diferents obres que han obligat als alumnes al llarg dels últims anys a estar separats, i enguany, tots els treballs han finalitzat. “Aquest curs ha arrencat de manera perfecta. Crec que és un dels millors anys, tant per l’estructura com pels efectius”, deia Haytree mentre recordava com “els darrers anys ens havíem dividit per tota la parròquia i no coincidíem tots els alumnes ni tampoc els especialistes”.

Els nens arribaven a classe i les sensacions eren completament diferents entre ells. Les llàgrimes i els somriures es repartien a parts iguals, però les abraçades dels mestres eren rebudes amb alegria pels dos sectors.

Els avis i els pares que els deixaven reflectien les sensacions divergents que tenien. “Per una banda, estic contenta que torni a l’escola, però per l’altra, em fa pena”, deia una mare mentre el seu fill corria a l’interior sense gairebé acomiadar-se d’ella. Un pare ajudava la seva filla a posar-se la motxilla i li recordava on tenia l’entrepà, perquè “si no ho faig, potser se n’oblida” confessava.

Les mateixes escenes de fora es repetien a l’interior de les aules, encara que amb l’edat es controlen millor les emocions. Els mestres es presentaven als alumnes, encara que si venien d’un curs inferior els reconeixien de seguida. “Passa molt als centres petits”, deia un mestre. Avui tornada tranquil·la i alegria, demà, les classes.

El Permsea arriba al batxillerat amb el nou curs

El Permsea arriba al batxillerat amb el nou curs

tracking