Equipaments aeris
L'aerolínia Swiftair garanteix vols regulars a l'aeroport
La companyia espanyola destinarà dos avions de 50 i 60 passatgers de la seva flota a l’aeroport Andorra-la Seu
Swiftair ha presentat un projecte al Govern sobre les possibilitats de recuperar l’aeroport Andorra-la Seu per a vols comercials que pot suposar l’impuls definitiu per desencallar el complex aeronàutic. La companyia espanyola s’ha compromès a realitzar trajectes regulars i per això té previst destinar dos avions de la seva flota (supera els 30 aparells) d’entre 50 i 60 passatgers a l’aeroport, segons fonts properes al projecte. Fins aquest moment, totes les propostes que s’havien rebut vinculaven la possible operativa a la demanda rebuda que s’havia de satisfer mitjançant vols xàrter. La línia aèria es proposa volar a Barcelona, Madrid, Londres i Frankfurt tan bon punt pugui començar a operar, segons les mateixes fonts, i no descarta ampliar l’oferta a d’altres ciutats europees.
La freqüència dels vols així com el preu dels bitllets encara és una incògnita perquè en aquest moment es desconeix si la instal·lació rebrà l’aval definitiu per poder treballar amb l’aviació comercial. Tot està pendent que el regulador aeri espanyol doni el vistiplau al funcionament amb aparells GPS. L’aeroport Andorra-la Seu només és viable si s’autoritzen els anomenats vols instrumentals, que no estan homologats en cap infraestructura del país veí. Alhora, la complexitat orogràfica de la zona és un factor més a tenir en compte per rebre l’autorització.
Risc zero
Govern té pocs dubtes que l’informe sobre la viabilitat del sistema GPS serà possitiu des del moment que ja està homologat a diversos aeroports del món. El que es desconeix són els requisits que s’exigiran en tots els àmbits a través de l’estudi i si s’hi podrà donar compliment i no tan sols per una qüestió econòmica. Seria el primer aeroport espanyol a funcionar amb aproximacions instrumentals i per tant demanen les màximes garanties de seguretat fins a reduir el risc a zero. Del que sí que no hi ha cap dubte és que perquè la instal·lació estigui operativa caldrà fer-hi obres per valor de 500.000 euros que pagaran a parts iguals el Govern d’Andorra i la Generalitat de Catalunya. Una quantitat, segons les mateixes fonts, que no seria cap impediment, sinó tot el contrari, se satisfaria immediatament si finalment s’aconsegueix desencallar una situació anòmala que fa molts anys que s’arrossega. És pràcticament l’única alternativa que té Andorra de disposar d’una infraestructura d’aquestes característiques. Per part de l’executiu català, que és el responsable de la gestió de la instal·lació, tampoc seria un escull insalvable. El que no és tan evident és que les autoritats espanyoles –que són les que tenen les competències de la regulació de l’espai aeri– estiguin tan implicades per aconseguir l’obertura de l’aeroport, segons les fonts consultades.
L’avió de les simulacions
La relació de Swiftair amb la infraestructura no és nova, des del moment que va ser un aparell de la companyia espanyola el que va realitzar els vols de simulació guiant-se pel sistema GPS el 29 de març passat. La prova formava part dels requisits per elaborar l’informe que s’ha de presentar davant dels responsables espanyols perquè autoritzin l’operativa fixa. L’encarregat de l’estudi és el professor de la Universitat Politècnica de Madrid Luis Pérez.
La companyia espanyola, que ha mantingut reunions amb els responsables de la Generalitat en la matèria, cobreix un nínxol de mercat específic pel que fa a les destinacions i perquè opera amb càrrega i passatge. El seu negoci està dirigit a clients corporatius i tour operators que són els que tenen el tracte directe amb el client final. Swiftair va iniciar l’activitat el 1986 i ara té més de 400 treballadors i vola a diverses ciutats europees, d’Àfrica i de l’Orient Mitja. Disposa d’una companyia a Grècia i una de handling (operacions a l’aeroport) al Marroc.
OBRE LA PORTA A TREBALLAR AMB GPS A QUALSEVOL CIUTAT
Tots els aeroports del país veí utilitzen els sistemes d’aproximació convencionals en les maniobres d’enlairament i aterratge. En cas d’aprovar-se l’operativa amb el sistema GNSS (que és com s’anomena tècnicament el conegut com a GPS) a l’aeroport Andorra-la Seu, s’obre la porta que qualsevol ciutat espanyola demani poder operar de la mateixa manera. Amb la qual cosa la càrrega de responsabilitat sobre les autoritats aèries es multiplica. A la reunió que Gilbert Saboya va mantenir la setmana passada a Madrid amb el seu homòleg espa-nyol, Íñigo de la Serna, aquest el va informar que les dues agències aèries competents estaven treballant per enllestir l’informe. De la Serna, però, no va donar cap data de tancament previst de l’estudi. AESA és una agència estatal de seguretat aèria i Enaire s’ocupa de la gestió del trànsit d’avions oferint informació i suport als pilots i guiant els avions que sobrevolen l’espai aeri. Ambdues han de garantir que la instal·lació alturgellenca compleix dels estàndards de seguretat internacionals. L’aeroport només està homologat per a operacions visuals i no pot treballar en condicions de baixa visibilitat, sense les quals perd tot l’atractiu per a qualsevol companyia aèria.