Equipament energètic
FEDA defensa la construcció de l'estació de l'Aldosa al lloc previst
Moles diu que el projecte és de Govern i s’ha de tirar endavant, encara que es manté obert a seguir parlant amb els veïns
El president de Feda, Albert Moles, va defensar que la construcció de la nova estació transformadora (ETR) s’ha de fer a l’Aldosa “perquè és un projecte de Govern que ha de tirar endavant”. El president de la parapública va reconèixer que han tingut diverses reunions amb els veïns de la zona de la Gonarda i que la seva voluntat “és seguir treballant per trobar la millor solució per a tothom”, però no renuncia a un projecte que “ha de ser d’interès nacional”, va dir en la presentació de la IV Jornada de la Mobilitat Elèctrica que es va celebrar ahir. Els membres de la plataforma crítica van presentar fa uns dies una nova ubicació per a l’ETR, el bosc de Paulelles, però Nord Andorrà, l’empresa de distribució elèctrica a la Massana i a Ordino, la va refusar per dificultats tècniques i sobrecostos econòmics. En aquest sentit, Moles va manifestar que desconeixia la resposta donada per aquesta companyia a la plataforma veïnal i va refusar posicionar-se perquè la seva intenció és “seguir parlant amb totes les parts a les taules de treball que hem fet, i les que farem”, va avançar.
Finalment, Moles va negar que la construcció de l’ETR tingués cap mena de perjudici per a la salut, ja que “tots els estudis presentats diuen que no hi haurà cap afectació”.
La posició de la Massana
El cònsol major de la parròquia, David Baró, se sentia entre l’espasa i la paret, perquè per una banda “vam fer la cessió del terreny l’any 1991 i ara no podem fer res”, però per l’altra, “entenc les protestes dels veïns i vull ajudar-los en la mesura que puguem”, va dir.
Baró va explicar que el paper del comú ha estat el de mediador entre les parts. “Ens hem reunit set o vuit vegades amb Feda, Govern i els veïns. Personalment, l’última trobada amb ells la vaig tenir divendres passat, i la setmana que ve tornarem a parlar tots junts amb Govern.”
La posició de la corporació és difícil, perquè només poden restar en espera del que passi pròximament. La proposta que va fer la plataforma al bosc de Paulelles “es feia sobre un terreny que també és del comú, però no es va acceptar perquè no era viable econòmicament i generaria un sobrecost a la construcció. La nostra voluntat és ajudar totes les parts. Si hi hagués una nova proposta seríem els primers a facilitar de nou el terreny. Malauradament la pilota no està a la nostra teulada”, es lamentava.
El futur de l’estació transformadora passa ara per dues opcions, segons el cònsol. “Que el Govern aprovi el projecte i el tiri endavant en la seva ubicació actual, i aleshores nosaltres no tindrem cap possibilitat d’actuar. O bé que es presenti una nova proposta i a veure què diuen”, va concloure el cònsol major, que ja està a l’expectativa de la resposta que els donarà l’executiu i que, segons ell, “no hauria de trigar gaires dies”.
EL VEHICLE ELÈCTRIC ÉS "EL FUTUR DE LA MOBILITAT"
El mercat dels cotxes elèctrics a Andorra està creixent fins al punt de situar-se com el tercer país amb més matriculacions, segons va dir el cap de l’Oficina de l’Energia i el Canvi Climàtic del ministeri de Medi Ambient i Sostenibilitat, Carles Miquel, durant la Jornada de la Mobilitat Elèctrica. Va ser un dia per reivindicar el vehicle elèctric com “el futur de la mobilitat”, van manifestar alguns dels presents a l’acte inaugural, i perquè la gent pogués comprovar de primera mà com funcionen aquests vehicles es van muntar circuits per a bicicletes i patinets, i un altre per testar els cotxes. “És un sector que creix a tot el món i que ja ofereix bones oportunitats i se’n fabriquen de molts models”, comentava el president de Feda, Albert Moles. Al seu costat, Miquel explicava que el pla Engega seguirà fins a l’any vinent. “Tenim la previsió de contribuir al foment de la mobilitat elèctrica el 2018, i en funció de l’acollida que tingui i del nombre de vehicles que hi hagi veurem si continuem més enllà. Per ara tenim calculats que hi ha uns 271 elèctrics al parc mòbil del Principat.”
El conseller de Medi Ambient i Innovació del comú d’Andorra la Vella, David Astrié, va explicar que a la corporació, “el 16% dels vehicles nous que hem comprat són elèctrics i seguirem per aquest camí”.
Entre els vehicles exposats hi havia motocicletes i diferents models de cotxes, fins i tot un Tesla esportiu que va sorprendre propis i estranys quan el responsable de mostrar-lo el va arrencar i el va moure, endavant i enrere, només amb el telèfon mòbil. L’objectiu era “trencar els tabús que aquests vehicles encara generen i que avui en dia ja no són certs. Hi ha cotxes ràpids, que tenen autonomia i que són barats”, responia.
Des de la tribuna muntada per a l’ocasió, el director de Diversificació de la parapública, Xavier Forné, va indicar que entre els nous carregadors que han instal·lat, “fan entre 400 i 600 recàrregues al mes, i des de principis d’any ja en van unes 5.000”.