TURISME

Una part dels hotelers considera que l'1-O fa baixar l'ocupació al Principat

Diumenge suma de mitjana entre un 38 i un 40% de reserves, tot i ser pont a Barcelona

Una part dels hotelers considera que l'1-O fa baixar l'ocupació al PrincipatXavier Pujol

Creat:

Actualitzat:

La presidenta de l’associació Autèntics Hotels, Cristina Canut, considera que “la mobilització al carrer” que genera a hores d’ara la tensió entre Catalunya i l’Estat espanyol ha frenat l’ocupació al Principat l’últim dels dies de pont de la Mercè. “En circumstàncies normals, l’ocupació de dissabte i diumenge s’assemblarien”, explica Canut, que situa el registre d’estades de dissabte entre el 60% i el 70%, i el de diumenge vora el 40%. Les dades coincideixen força amb les que dona la Unió Hotelera (UH), que no obstant això assegura que no pot mesurar si hi ha efecte per l’1-O o no.

El president d’UH, Manel Ara, apunta que “de mitjana” el pont ha tingut una ocupació del 65%, si bé la nit de diumenge ha registrat entre un 38 i un 40% d’estades. Manel Ara diu que les festes de la Mercè han prolongat “un dia més” una part de les reserves, però també matisa que aquest és un festiu “localitzat a Barcelona”.

Segons Ara, les parròquies amb més ocupació durant el pont han estat Andorra la Vella i Canillo, mentre que Ordino s’ha quedat per sota, amb un 36% de reserves.

Manel Ara assenyala que, a partir d’ara i fins a principi de la temporada d’esquí, l’ocupació va minvant i s’acostuma a registrar ocupacions baixes, similars a les del mes de maig i juny.

Més gent però menys compres

Malgrat que ahir no disposaven de xifres, els comerciants han notat un increment de gent durant el pont de la Mercè, si bé algunes veus, com la de Rosa Pascuet, de l’Associació de Comerciants de Riberaygua i Travesseres, apunten que l’1 d’octubre ha tingut un cert impacte en el pont, i que hi ha hagut gent, però “menys compres”. Pascuet diu que han detectat “persones molt espantades”.

Sònia Yebra, presidenta de l’Associació de Comerciants i Propietaris de l’Avinguda Meritxell, assegura no poder valorar quina ha estat l’afluència i impacte del cap de setmana llarg. Yebra apunta que durant l’estiu, en aquest cas pel perfil econòmic del visitant, ha patit significativament “el sector de comerç de preu alt”, mentre que s’ha mantingut i ha pujat el de preu baix i mitjà. Aquesta és, a més, una tendència que Sònia Yebra detecta “de fa dos anys”.

Un milió de visitants a l’agost

A l’agost va superar-se el milió de visitants, circumstància que no va donar-se el 2016. Així, van entrar al país 1,03 milions de persones, un 4,9% més que l’any passat el mateix mes. Segons dades del departament d’Estadística, el nombre de turistes (aquells que pernocten) ha pujat un 10% respecte a l’agost passat, i l’increment d’excursionistes ha estat del 2,3%. Per país de residència, els espanyols han augmentat un 5,5%, i els francesos un 4,6%. Els visitants han anat a l’alça el 3,4% en comparació al període de gener a agost del 2016, s’incrementa un 4,4% les visites dels dar­rers dotze mesos, i el turisme familiar és el que més puja. Pel que fa a la mobilitat, a l’agost, han entrat 480.134 cotxes al país, un 5,8% més que feia un any. D’agost a agost, s’han registrat 4,3 milions de vehicles d’entrada, el 3,3 més que el període anterior.

tracking