Transport públic
Les empreses de bus critiquen el retard del concurs de les línies
Aspirants a adjudicatari expressen “decepció” perquè l’executiu declara desert a destemps el certamen, tot i l’ambigüitat del plec de bases
El sector del transport en autobús va lamentar ahir el retard del Govern a declarar desert el concurs per a la concessió de les rutes nacionals, que farà que hi hagi un nou procés de licitació. El president de la Cooperativa Interurbana Andorrana, Gabriel Dalleres, va dir que “és tornar a començar”, però va confiar que el Govern “defineixi la proposta de manera clara” i es resolgui “la inseguretat jurídica” que plantejava, per exemple, l’obligatorietat de les adjudicatàries de constituir-se en societat anònima per crear una plataforma gestora de les línies de transport regular, funció que ara Govern vol que lideri FEDA.
La directora de la companyia del grup Montmantell, Pilar Buscall, va considerar ahir que “no és just” que l’executiu prengui la decisió de cancel·lar el concurs, quan “ja s’havien posat totes les cartes sobre la taula i tots ho sabem tot de tothom, sabem com era l’oferta tècnica i econòmica de la resta”. Buscall va recordar que Montmantell havia presentat un recurs a la Batllia contra Govern i que “dues de les empreses incomplien el plec de bases” en anar en contra de la Llei de contractació pública. Pilar Buscall va admetre que les condicions del plec de bases del concurs eren “ambigües” en aspectes com “horaris, preu i itinerari”, tot i creure que la correcció d’aquests aspectes s’hauria d’haver fet “en considerar el plec i no en aquest punt”.
El responsable d’Autocars Nadal, Bartomeu Gabriel, que s’havia presentat al concurs, va expressar ahir “decepció”. Segons Gabriel, s’havien arribat a obrir el sobre A, de l’aspecte tècnic, i el B, relatiu a l’oferta econòmica, en què eren “guanyadors en un dels lots”. Gabriel va dir que els “sabia molt greu” la situació.
Partidaris de la subvenció
Govern preveu que les concessions estiguin en marxa el setembre del 2018. Un fet que provoca que les companyies que tenen ara l’adjudicació de les línies, la Cooperativa Interurbana i Montmantell, posin en consideració que cal incrementar els preus mentre no hi ha el nou model. Dalleres va apuntar ahir que els preus “no s’han actualitzat des del 2013” i les companyies han hagut d’afrontar l’encariment del combustible, i també el de l’ús de noves tecnologies. Dalleres va proposar que al gener el preu del bitllet s’encareixi un 3,6%, però matisa que “l’administració pot subvencionar-ne una part” i no ha de traslladar-ho a la tarifa.
Buscall va defensar que, en aquests anys, “és veritat que els costos han augmentat” i que caldrà estudiar “la tendència” que segueix el preu del combustible per establir una pujada de preus. Buscall va argumentar que Govern hauria de subvencionar el transport públic en bus, com ho fa amb “els punts de càrrega” dels vehicles elèctrics i la implantació de la bicicleta elèctrica. “Caldria que tinguéssim ajudes, perquè no en tenim cap”, va posar en relleu Buscall.
Quant a la nova licitació, que ha de convocar-se en un període de dos mesos, les empreses van mostrar-se a l’expectativa. El president de la Cooperativa Interurbana va indicar que esperaran a conèixer-ne el plantejament per escrit per fer una valoració de la nova proposta en profunditat. “Cal concretar més, en el concurs no hi havia prou seguretat jurídica perquè fos la base de funcionament de 15 anys de servei”, apunta Dalleres, que sosté que “no estava garantida al 100% la remuneració” als treballadors.
La Cooperativa Interurbana i Montmantell tornaran a optar a al concurs. Bartomeu Gabriel, d’Autocars Nadal, alerta que està per veure si l’empresa es presenta. “Vam fer una aposta i inversió que al final han quedat en res, a diferència d’altres empreses, ens presentàvem als tres lots, el de la vall del Gran Valira, el del Valira d’Orient i el del Valira del Nord, amb menys trànsit”, va comentar Gabriel. Com Dalleres, Bartomeu Gabriel espera que Govern mostri per escrit una proposta clara, però també la justificació legal de descartar el procés.