Sistema educatiu
El Lycée es podria ampliar amb antics locals escolars
Davant la previsió d’augment d’alumnes, el delegat d’Ensenyament francès, Michel Maginot, proposa com a alternativa els antics edificis de l’escola espanyola
Davant la previsió d’augment del nombre d’alumnes al Lycée en els pròxims anys, el delegat d’Ensenyament francès al Principat, Michel Maginot, proposa fer servir algunes de les antigues escoles que van ser utilitzades pel sistema educatiu espanyol. Es tracta dels col·legis d’Encamp, Sant Julià de Lòria i Andorra la Vella, que van tancar l’any passat perquè l’escola espanyola està integrada en un únic centre d’infantil i primària a Escaldes-Engordany. És una de les quatre alternatives que planteja Maginot per fer front a la crescuda d’estudiants del centre de secundària i de batxillerat francès.
Actualment, el Lycée compta amb 1.454 alumnes ,però està previst que el nombre d’estudiants augmenti progressivament en els pròxims quatre anys i arribi fins als 1.775. És per això que la delegació d’Ensenyament del govern gal té diferents opcions damunt de la taula per fer front a aquest creixement. Atès que el centre que acull els alumnes de secundària i de batxillerat del sistema francès té una capacitat per a 1.600 alumnes, Maginot creu que cal anticipar el possible augment d’estudiants. “Quan tenim un problema hem de reflexionar sobre les solucions”, explica Maginot, que puntualitza que utilitzar s antigues escoles primàries del sistema espanyol és només una de les opcions. El delegat d’Ensenyament francès explica que abans caldria saber en quin estat es troben els edificis i, en cas que l’opció tirés endavant, caldria arribar a un acord amb el Govern.
Classes en barracons
Maginot també proposa altres opcions. Una altra seria utilitzar altres locals buits al Principat o instal·lar barracons. Reconeix que és la solució “més fàcil” per fer front a un petit augment provisional d’alumnes. “Si fa falta una classe nova no buscarem un local. Posaríem un prefabricat, però el problema és que al Lycée hi falta espai i posar barracons també trauria espai al pati”, explica Maginot. Una altra alternativa, tot i que remota, segons el mateix Maginot, seria instaurar classes dimecres a la tarda o dissabte per així tenir més hores hores lectives disponibles i aconseguir encabir alguna classe més. “Són opcions possibles, no vol dir que les seguim”, hi afegeix Maginot, que admet que perquè es posés en marxa aquest plantejament caldria parlar-ho amb els professors, la direcció del centre i les associacions de pares.
L’OPCIÓ D’UN NOU LYCÉE
L’opció de construir un nou col·legi de secundària a Encamp segueix oberta, tot i que només s’activaria en cas d’un augment molt més notori d’alumnes. El projecte, que preveu una inversió d’uns 20 milions d’euros, està ara mateix congelat. “La porta mai està tancada”, diu Maginot, que creu que perquè es dugui a terme en un futur caldria “un augment d’alumnes important, potser més del previst i constant en el temps”. El nou centre, que conviuria amb l’actual Lycée, tindria capacitat per a uns 800 nous alumnes, una xifra que ara mateix no es preveu assolir en els pròxims anys. Malgrat l’augment d’alumnes previst en els següents cursos a causa dels estudiants que provindran de l’educació primària, Maginot recorda que les xifres es podrien tornar a reduir perquè han notat un lleuger descens del nombre de matriculacions a l’escola maternal a causa, en gran part, del descens de la natalitat. Amb tot, no està previst que es prengui una decisió sobre com pal·liar l’augment d’estudiants al Lycée fins a partir del 2020 , tot i que les opcions ja estan damunt la taula. Maginot tampoc vol fer ara previsions més enllà del 2022 quant a l’augment d’alumnes. “Res pot preveure el futur perquè no sabem quin serà l’estat d’Andorra des del punt de vista econòmic”, diu el delegat d’Ensenyament, que ahir va deixar el càrrec i serà substituït per Denis Dekerle.