educació

Avaluació del sistema PISA per als alumnes dels centres de segona ensenyança

Govern implantarà el programa de l’OCDE, que valora els centres escolars i no el sistema

Avaluació del sistema PISA per als alumnes dels centres de segona ensenyançaFernando Galindo

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Els alumnes de 15 anys que estudien en qualsevol dels tres centres de segona ensenyança de l’escola andorrana seran avaluats pel sistema PISA, el programa de l’OCDE que valora a escala mundial la comprensió lectora i les competències en matemàtiques i en ciències dels estudiants d’aquesta edat. El ministeri d’Educació ha optat per introduir el que es coneix com a PISA for Schools, que a diferència del programa habitual que analitza els sistemes educatius d’un Estat, avalua centres escolars. L’objectiu és poder examinar les capacitats d’aquests alumnes el present curs o com a molt tard el vinent.

L’adopció d’aquest sistema la va anunciar ahir el ministre d’Educació i Ensenyament Superior, Eric Jover, en una compareixença davant de la comissió legislativa d’Educació en què va presentar les dades corresponents al curs que acabava de començar. Va dir que en el pressupost de l’any que ve ja hi haurà una partida per a costejar la implantació d’aquest sistema i que ja s’han iniciat les converses amb l’OCDE i s’està redactant el conveni.

El ministeri ha optat pel PISA for Schools perquè el PISA tradicional “avalua a nivell de país i a Andorra tenim els estudiants dividits en tres sistemes educatius gairebé a terços”. Segons Jover, el programa escollit ens “permetrà avaluar els tres centres de segona ensenyança que tenim al país i fer la nota conjunta que ens cor­respondria a l’avaluació de l’escola andorrana”.

El fet que es facin servir “les mateixes proves” i que s’avaluïn amb “el mateix rigor”, permetrà comparar la qualitat del sistema amb l’estranger i al mateix temps poder tenir elements per aplicar una millora contínua. El ministre va recordar que avaluar el sistema era una demanda de fa molts anys i va indicar que “tots tenim la percepció que l’Escola Andor­rana funciona molt bé”.

Jover va anunciar que el ministeri vol avaluar el sistema de competències transversals de l’Escola Andorrana per saber si és eficient. S’ha contactat amb experts de les universitats de Tolosa i de Zuric i d’Esade perquè els ajudin a desenvolupar un sistema d’avaluació que permeti la millora contínua i la comparativa internacional.

Sobre un futur ús de l’anglès com a llengua vehicular, va dir que encara cal millorar les competències dels docents en aquesta llengua i que se’ls està formant. I va anunciar una acció amb els alumnes de batxillerat dels tres sistemes per millorar l’anglès.

El ministre també va explicar als consellers generals la intenció del Govern de tirar endavant diverses modificacions legislatives en el que queda de legislatura. La més important, la del cos d’Educació, que es tramitarà un cop aprovada la reforma de la Llei de Funció Pública. També es reformaran la d’Ordenament del sistema educatiu andorrà i la d’Ense-nyament Superior. D’aquesta se separarà el referent a la universitat, que tindrà una llei pròpia. Per últim es crearan la del marc andor­rà de qualificacions i la de la validació de l’experiència per ajudar en la mobilitat professional.

UN NOU EDICTE PER A EVENTUALS

El titular de la cartera d’Educació va reiterar el compromís del Govern de fer una nova convocatòria perquè professors eventuals passin a ser fixos el proper mes de gener. Respecte a l’edicte de l’any passat, que es va centrar en els col·laboradors educatius, es van omplir vint places. Nou d’aquestes van ser per a col·laboradors educatius que ja formaven part del cos d’eventuals. A la promoció interna realitzada el gener del 2017 s’hi van presentar dotze candidatures. Per cobrir la resta de places ofertades es va convocar un edicte extern el 22 de febrer passat. Dels 134 candidats que es van presentar, onze van aconseguir el lloc de treball i 43 van obtenir reserva de plaça.

INICI DE CURS AMB 11.061 ALUMNES

El ministre d’Educació va informar ahir que al curs 2017-2018 s’han matriculat 11.061 alumnes, 36 més que al passat. El sistema andorrà és el que més en té 4.436 i l’únic que creix, un 2,9%, respecte del curs anterior. Al sistema francès hi ha 3.072 alumnes (un 0,6% menys) i a l’espanyol 3.072 (un 2,3% menys). Jover considera “normal” la davallada a l’escola espanyola per la reestructuració feta l’any passat en aquest sistema. Respecte al transport escolar, tant el bus lliure com el segregat han perdut usuaris. El primer, un 2%, amb 2.598 abonaments i el segon, un 6,8%, amb 1.818 carnets. Segons Jover la major caiguda en el segregat es podria explicar en el fet que el bus lliure és utilitzat cada cop més per alumnes més joves.

tracking