reportatge
L'educació del futur
César Bona, professor nominat al World Teacher Prize, va mostrar les estratègies per millorar l’educació dels infants i fomentar la seva participació en la presa de decisions del seu entorn.
articipar i escoltar són dues de les premisses fonamentals sobre les quals cal assentar l’educació del futur, segons va comentar el professor César Bona ahir en una ponència titulada Escoltar per educar, dins del cicle de conferències Crèdit Andorrà Global Fòrum. Bona és un docent amb més de 16 anys de trajectòria que li han valgut una nominació a ser un dels 50 millors docents del món, tal com reconeix el World Teacher Prize. Pel ponent, la participació dels infants a classe “és fonamental i cal escoltar-los perquè perdin la por a expressar-se i a dir com volen o com els agradaria que es fessin les coses”. Bona va afirmar que la frase els nens d’avui són els adults de demà no té cap sentit, perquè ells ja estan vivint en un món que els marcarà per a tota la vida i per tant des del principi caldria tenir-los en compte. “Als infants cal invitar-los a participar en la societat des de ja, no en el futur. La nostra funció més important és la de crear un món de lliurepensadors”, va reflexionar.
Bona es va queixar que l’espai ideal per portar a terme aquesta política és l’assignatura de tutoria, però des de sempre “alumnes i docents la utilitzen per fer repàs d’altres matèries quan hauria de ser al revés. La tutoria és l’espai on aprenen a respectar-se a ells mateixos i al del costat, però també és on desenvolupen els valors de la convivència i del diàleg”.
Les xarxes socials i internet permeten un accés immediat a la informació i això no sempre és positiu, segons el professor. “Per mi internet és com un oceà on poden trobar llaunes i tresors. Els adults hem de donar exemple i no compartir o creure’ns qualsevol notícia per cridaner que sigui el titular. Els hem de demostrar que la informació ha de ser veraç i comprovada. Només així els ajudarem a ser independents i a tenir pensament crític”, va finalitzar.